IFK Strömstad - Kungshamns IF  0-0  (0-0)

Björn Johansson
Johnny Arvidsson - Andreas Hartvigsson - Niclas Talp - Anders Regnell
Jimmie Larsson
Joacim Mattsson - Daniel Slätteskär
Hector Maravilla - Fredrik Luvenberg - Jonatan Gerrbo

Andreas Escudeiro                                     38" Niclas Talp
Tobias Luvenberg   82" Andreas Escudeiro
Robin Wickins
Magnus Johansson

Trots mängder av chanser slutade matchen mot IFK Strömstad 0-0. Vi misstänkte på förhand att IFK skulle börja starkt vilket de också gjorde. Under matchens första 15 minuter skapade hemmalaget hyfsat tryck mot oss och detta resulterade i en mängd hörnor. Vi lyckades dock reda ut de hela, tack vare stabilt försvar och Björn i mål som genomgående var väldigt bra. IFK skapade trots sitt spelövertag inte några riktigt klara chanser utan det var vi som fick matchens första stora chans. Hector kom helt fri med Strömstads målvakt som också lyckades parera Hectors skott. Efter denna chans tycker jag vi tar över matchen mer och mer och så fort vi vågade rulla bollen fick vi mer att säga till om. Vi gör också ett mål som domaren felaktigt dömer bort för offside. Återigen är det Hector som efter en fin djupledsboll springer sig fri, Hector passar sen in bollen i straffområdet där Luven kommer farande och rullar in bollen i mål. Den assisterande domaren ansåg dock att Hector var offside när bollen slogs vilket han förmodligen är ensam om att tycka. Hector var minst en meter på rätt sida och återigen har vi domslut emot oss. Kort därefter sker nästa domartavla, efter en snabb omställning hamnar bollen hos Johnny som skjuter på en glidtacklande strömstadsbacks utsträckta arm. Solklar straff naturligtvis men domaren väljer att fria. Hela situationen mynnar istället ut i ett friläge för Strömstad som direkt efter den uteblivna straffen ställer om och en offsidestående forward i deras lag kan springa sig fri. Turligt nog för oss gör Björn då en av många bra ingripande och räddar skottet. Otroligt frustrerande att domaren först dömer bort ett korrekt mål och sen vägrar oss en given straff – det är helt enkelt för dåligt. I VM var det flera straffar som utdömdes efter handboll men detta gäller tydligen inte i division 4 …
Vi skapar efter detta ytterligare bra chanser och bollen studsar på mållinjen flera gånger, dels efter två hörnor och dels efter att både Gerra och Johnny tagit sig runt på högerkanten och skapat stora chanser för oss. Överlag var det på kanterna vi skapade flest farligheter och här var vi bättre än Strömstad. Vi borde dock varit bättre på att byta kant, många gånger valde vi att fortsätta snurra på ena kanten istället för att vända spel på en fristående spelare. Vi värderade också fel ibland när vi inte spelade till spelare i bäst position utan istället till en spelare i sämre position. Kämpaglöden var det emellertid inget fel på, alla slet som djur och våra omställningar var superfarliga varje gång under den första halvleken som gick till oss på poäng. I paus kändes det som att vi skulle vinna detta, vi hade tagit över matchen mer och mer och skapade bra möjligheter allt som oftast. Vi pratade om att vända spel bättre, rulla bollen mera och fortsätta vinna kampen. Den andra halvleken startar som den första, IFK är det bättre laget men vi jobbar oss mer och mer in i matchen. Denna halvlek var inte riktigt lika generös med öppna chanser utan det var mer halvchanser. Vi fick dock ett gyllene läge i matchminut 75. Hector dribblar sig förbi sin ytterback och spelar in bollen till Wickins som är helt fri från fem meter. Typiskt för oss tar skottet på en försvarare som parkerat sig på mållinjen. Detta visade sig vara vår sista stora chans, mot slutet av matchen skapar IFK mest tryck men utan att göra mål, detta tack vare bra spel av Björn, försvaret och inte minst Jimmie som var planens gigant som defensiv mittfältare. Jimmie var överallt och avstyrde mer än en gång farligheter. Även i andra halvlek blir vi berövade en straffspark, denna gång är det Hector som blir nerriven utan signal från domaren.
Matchen kan sammanfattas som jämn och präglad av ett för divisionen högt tempo. Sett till hela matchen hade IFK kanske lite mer tryck men det var utan tvekan vi som skapade de flesta och bästa chanserna. Dessutom gjorde vi ju mål som borde godkänts. Vi gör en bra match, alla spelare skall ha en stor eloge för sitt slit och för den lagmoral alla visar. Vi spelar stundtals bra och vi visar återigen att ett mycket bra lag när vi rullar bollen längs backen och vi visar att vi är väldigt svårslagna i och med vår täta defensiv. I denna match hade vi även många bra omställningar som borde resulterat i mål om skärpan framför detsamma hade varit bättre. Vi måste dessutom bli bättre på att vända spelet för det finns otroliga ytor att tjäna om vi kan göra detta oftare och bättre. Nästa match är Myckleby IK hemma på lördag och då hoppas jag vi kan göra både mål och bjuda på fint spel.

Bäst hos oss var Björn och Jimmie men alla skall som sagt ha beröm för inställning och arbetsinsats. Talp och Hartvig spelade dessutom, som
vanligt, stabilt och bra i mittförsvaret.

-Thomas Sernemo, KIF-