Kungshamns IF - IFK Strömstad  1-0  (1-0)

1-0  Johnny Arvidsson
(A.Regnell)

Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niklas Talp - Anders Regnell
Alexander Bickel
Jimmie Larsson - Daniel Slätteskär
Johnny Arvidsson - Izudin Velic - Hector Maravilla

Anders Ralbring                                     53" Nicklas Talp
Joakim Mattsson   83" Anders Regnell
Tobias Luvenberg
Andreas Escudeiro
Adam Johansson      Publik: 100

I vår första riktiga hemmamatch kom också vår första seger i serien genom 1-0 mot gästande IFK Strömstad efter samma resultat i halvtid. Vi hade innan matchen bestämt att vi skulle börja matchen med lite mer direkt fotboll än tidigare matcher, detta dels eftersom planen inte var i skick för något kortpassningsspel och dels för att vi i matchen mot Stigens IF bjöd på lite för mycket bakåt. Taktiken föll väl ut och vi dominerade ganska ordentligt första halvtimmen. Vi skapade en hel del, främst genom Hector som gång på gång kom förbi sin motståndare. Blir han bara lite mer distinkt i avsluten kommer han göra mycket mål i år. Vårt ledningsmål kom i den 30:e minuten, efter ett mycket fint brytpass av Regnell kunde Johnny springa sig fri och rulla in ledningsmålet, mycket rättvist. Innan målet hade vi som sagt skapad en hel del, både Izzu och Hector hade bra chanser utan att kunna näta. Efter vårt ledningsmål kommer Strömstad mer in i matchen men det är fortfarande vi som har det bästa spelet, vi får bl.a. ett mål bortdömt för offside. Upprinnelsen var att Hector återigen tog sig förbi sin motståndare och sköt ett skott som målvakten räddade, returen tryckte sedan Izzu in i mål, trodde vi. Av någon oförklarlig anledning vinkade den assisterande för offside, något jag tycker var helt felaktigt. 2-0 där och matchen hade fått en annan karaktär. Nu var det istället nära att Strömstad kvitterade. Efter att vi tappat boll offensivt kunde Strömstad kontra och frispela deras forward som dock inte lyckades skjuta hål på Matte, en mycket fin och viktig räddning!

I pausen talade vi om att ha tålamod, inte vara rädda för att förlora och värdera vårt spel. Så var det också, i tio minuter ungefär. Efter det var det många spelare som såg nervösa och stressade ut och andra halvleken var ingen bra fotbollsmatch. Två lag som mest tjongade och inget ordnat spel. Som tur var fortsatte vi ta kampen och alla slet som djur. Som tur var lyckades vi freda vårt mål och det skall i ärlighetens namn också sägas att Strömstad inte skapade mycket av värde. I slutet missar vi markeringen på en fast situation och en strömstadspelare blir helt ren, nicken går lyckligtvis utanför. Då var vi ändå närmare att göra 2-0 då både Tobbe Luvenberg och Hector har bra chanser i slutet av matchen. 1-0 stod sig och det viktigaste för oss var ju trots allt tre poäng. Att spelet blev som det blev i andra kan nog bäst förklaras av att planen var dålig och att många av våra spelare blev nervösa att tappa ledningen. Det kan ibland bli så och då blir spelet lidande. Förhoppningsvis kan spelarna nu slappna av mer i kommande matcher och då är jag också övertygad om att spelet kommer bli bättre. Vår seger får ses som fullkomligt rättvist, i första halvleken spelar vi så pass mycket bättre än Strömstad att vi bör ha en större ledning, återigen (har varit återkommande en tid nu) gör vi för lite mål sett till spelövertag och chanser. Detta är dock något som inte oroar mig nämnvärt, målen kommer att komma om vi fortsätter att kriga 100 % och om vi fortsätter skapa chanser.

I denna match sliter alla berömvärt men extra plus till Regnell och Matte som båda svarade för finfina insatser. Hectors första halvlek lovar också gott, han ser bättre och bättre ut och snart kommer förhoppningsvis också målen. Nu väntar två raka bortamatcher (Myckleby IK och Grebbestads IF) innan vi spelar nästa hemmamatch, då mot en av förhandsfavoriterna, IFK Åmål.
Förhoppningsvis kan vi även då bjuda på tre poäng.

-Thomas Sernemo, KIF-