Stigens IF - Kungshamns IF  4-2  (2-1)

1-0  Johan Bäckström

Andreas Escudeiro   56" Björn Johansson
Fredrik Luvenberg   80" Andreas Hartvigsson

Publik:

Det var med en go känsla och gott självförtroende vi åkte till Ödeborgsvallen för att möta nykomlingen Stigens IF i seriens andra omgång. Truppen var skadefri och vi mönstrade samma startelva som i premiärmatchen mot Ed. Vi visste att Stigen var ett bra lag som ingalunda skulle underskattas utan skulle tas på stort allvar , de gick igenom förra säsongens serie utan förlust och vann även seriepremiären i årets div. 4. Trots denna vetskap bestämdes att de våra skulle försöka sätta tempot och spela aggressivt. KIF fick en mycket olycklig start på matchen då en långboll längs backen letade sig fram till Stigens mkt. duktige Johan Bäckström som vann löpduellen med vår backlinje , och ensam med Björn inte gjorde något misstag utan placerade bollen via stolpen till 1-0 redan i den 8:e minuten. En kombination av en svårbemästrad gräsmatta och våra motståndares höga press gjorde att vi hade svårt med speluppbyggnaden och allt som oftast tappade bollen på mittfältet som Stigen snabbt uttnyttjade i en spelvändning när vi var på väg framåt med laget. I 28:e minuten fick Tobbe ett skott på armen som som domaren bedömde som hands! På efterföljande frispark , strax utanför straffområdet, skruvade nämnde Bäckström in 2-0 i Björns högra kryss. Återstoden av halvleken tog vi över spelmässigt och även chansmässigt då vi vann en del hörnor och frisparkar. Hector reducerade i slutet av halvleken på en frispark som motståndarnas målvakt tappade mellan benen , psykologiskt viktigt innan pausen!  Kampen över hela banan fortsatte även i andra halvlek men då med ett visst mått av övertag för oss. I 56:e minuten satte Stigen en långboll bakom vår backlinje , deras anfallare kom i duell med Björn, som gjorde en fin parad och lyckades stöta bort bollen. Dock lyckades domaren också hitta att ”Björn medvetet rivit ned deras anfallare” med målchansutvisning och straff som följd , mycket tufft! Tobbe som sedermera fick ersätta Björn i målet gjorde det med den äran , men var dock chanslös på straffen. 3-1 var ett faktum. Ju längre matchen led tog vi över mer och mer och i vår offensiva press letade sig bollen fram till Fredrik.L som mkt. behärskat slog in reduceringen till 3-2. I vår iver att reducera gick vi ned på trebackslinje sista 10 minuterna och skapade en enorm press på Stigens försvar som bara fredade sig och rensade långt. I slutskedet av matchen , mitt i vår press, letade sig åter en långboll till den snabbe J.Bäckström som ensam med Tobbe konfirmerade slutresultatet till 4-2.
Vi gjorde ingen dålig insats totalt sett över matchen, utan det var något litet misstag här och var i markeringen som fällde avgörandet i denna spelmässigt jämna kamp + att våra motståndare hade närapå maximal utdelning på sina chanser. Jag vill ge Stigen en eloge för sitt bestämda närkampsspel som jag tycker störde oss rejält , samtidigt som jag vet att vi kan höja oss ett snäpp när det gäller denna viktiga del av spelet.

Nu tränar vi hårt kommande vecka och blickar framåt mot den ”riktiga” hemmapremiären på Kungshamnsvallen mot Strömstad 3:e Maj.

Gästkrönikör / Nicklas Mattsson