Stenungsunds IF - Kungshamns IF  6-1  (5-1)

4-1 Jonatan Gerrbo

(I.Velic)

Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niclas Talp - Anders Regnell
Jimmie Larsson
Johnny Arvidsson - Fredrik Luvenberg
Hector Maravilla - Izudin Velic - Jonatan Gerrbo

Joacim Mattsson                                     13" Fredrik Luvenberg
Erik Andersson
Adam Orstam

Publik:

Sista matchen för året slutade med tennissiffrorna 6-1 till Stenungsunds fördel efter hela 5-1 i paus. Inte direkt den avslutning vi hoppats på och en tråkig avslutning på en annars ganska bra säsong. De yttre förutsättningarna var inte de bästa, kallt och spöregn ramade in denna tillställning. Vid seger eller oavgjort skulle vi behålla vår fjärdeplats men vid förlust skulle vi, på målskillnad, passeras av matchens motståndare. Matchen började olyckligt och redan efter 3 minuter tar Stenungsund, mycket turligt, ledningen. Ett skott utanför 16 touchar en av våra spelare och går i en båge över Matte i mål. Efter målet är matchen relativt jämn men vi lyckas inte riktigt vaska fram några heta chanser. Det känns hela tiden farligare när Stenungsund anfaller och dem är nära vid några tillfällen att utöka sin ledning. 2-0 kom i matchminut 30 efter hörna och mycket slappt och snällt spel från oss. Sen är det proppen ur och i matchminut 41 gör Stenungsund 5-1 … Det görs m a o fem mål mellan minut 30-41 och bara ett av dessa görs av oss. En kollaps bara förnamnet och det kunde blivit mer om sanningen skall fram. Det kändes farligt i stort sett varje gång de anföll och vi hade otroliga problem att få fatt i våra motståndare. Vi jobbade en och en hela tiden vilket gjorde att vi alltid kom in i duellerna för sent och blev på så vis överspelade. Dessutom låg vi alldeles för långt ifrån deras offensiva spelare vilket gjorde att vi hela tiden kom på efterkälken. Vårt mål var däremot snyggt och signerat Gerra som fick en väldigt fin passning från Izzu och kunde fri med målvakten distinkt rulla in 1-4.

I paus snackade vi egentligen enbart om att hålla nere siffrorna och dessutom gjorde vi vissa förändringar i backlinjen för att på så vis försöka stabilisera spelet. Vi valde också att försöka spela lite längre eftersom vi tappade för mycket boll under första 45. Andra halvlek är också betydligt bättre men det är naturligtvis också en konsekvens av att Stenungsund trappar av på sin offensivlusta. Vi lyckas faktiskt skapa visst tryck mot dem och borde gjort 2-3 mål i andra halvleken men återigen missar vi på tok för mycket. Trots vår uppryckning lyckas vi inte freda vårt mål från påhälsning för Stenungsund gör 6-1 i 85:e minuten vilket alltså blir slutresultatet. Att placera sig fyra eller femma kanske inte är av avgörande betydelse men jag år besviken på att vi inte kan hålla vår placering vi hade inför matchen. Det är dessutom viktigt att avsluta en säsong på ett snyggt sätt och det kan man ju inte anklaga oss för att göra. 1-8 i målskillnad på de två sista matcherna är under all kritik och visar att vi har en hel del att arbeta med. Trots denna kritik är jag väldigt nöjd med killarnas inställning under säsongen, vi har verkligen försökt göra allt vi kunde för att placera oss så högt som möjligt. Anledningen till att vi inte kunde nypa en högre placering är egentligen vår oförmåga att göra mål vilket kostat oss många poäng under serien. Vi tappade dessutom en hel del folk till och under hösten vilket gjort att vi inte fått riktigt samma konkurrens om platserna. Jag tror dock mycket på oss inför näst säsong, dels verkar alla utom Hartvig bli kvar nästa säsong (dessutom får vi hem både Bickel och Wickins från Norge) och dels kommer vi få bra förutsättningar med konstgräs. Kan vi göra en bra försäsong där alla tränar kommer vi komma väl förberedda inför serien 2011. Jag hoppas även vi kan locka lite mer publik på våra hemmamatcher nästa år och på så vis få ännu mera stöd.

-Thomas Sernemo, KIF-