Kungshamns IF - Stenungsunds IF  1-1  (0-1)

1-1  Johnny Arvidsson
(-)
(R.Wickins)

Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Alexander Bickel - Tobias Luvenberg
Daniel Slätteskär
Jimmie Larsson - Robin Wickins
Johnny Arvidsson - Izudin Velic - Jonatan Gerrbo

Andreas Escudeiro                                     88" Robin Wickins
Joacim Mattsson
Hector Maravilla
Adam Johansson

Matchen mot Stenungsunds IF kommer inte gå till historien som en av de bättre som utspelats på Kungshamnsvallen, tvärtom. I den första halvleken spelar vi rent ut sagt pinsamt dåligt och Steungsund är inte mycket bättre. Tempot är uruselt, rörelsen likaså och vi skapar i stort sett ingenting. Som tur är skapar våra motståndare inte heller mycket men det är ändå dom som tar ledningen i den 41:e minuten. Efter en omställning blir en motståndare helt frispelad i straffområdet och rullar säkert in 0-1. Några minuter innan hade Stenungsund ett liknande läge men då gick bollen lyckligtvis över. Det var i stort sett vad som hände i första halvlek. Vår bästa chans hade Slätteskär som fick en boll snett-inåt-bakåt av Johnny som sprungit ifrån sin motståndare på vänsterkanten men Slätteskärs vänsterskott gick över. Vi borde nog haft en straff i första när Gerra blev bryskt knuffad i ryggen innanför straffområdet men domaren valde att fria. Stenungsund var det bättre laget i en riktigt dålig halvlek där de var hetare och mer taggade än vi var.

I paus hade vi en hel del att diskutera, framförallt bristen på intensitet, fart och vilja i vårt spel. Den andra halvleken startar dock som den första, segt spel med få målchanser. Efter 15 minuter i den andra halvleken får vi dock lite mer att säga till om. Först ett fint anfall där Wickins spelar fram Izzu i djupled, Izzu släpper bollen vidare mot höger där Gerra stormar fram, tyvärr får en motståndare en tå på bollen och kan rensa till hörna. Strax efter det har vi en riktigt bra chans då Bosse slår ett väldigt fint inlägg som Wickins nickar i ribban. Minuten senare har Slätteskär ett farligt skott som stryker krysset. Det kändes helt klart inte som vår dag men så får vi en turlig frispark efter att domaren ansett att en försvarare i Stenungsund medvetet spelat hem till målvakt som tog bollen med händerna. Indirekt frispark som Wickins petar till Johnny och 1-1 i matchen. Efter målet som alltså föregicks av en något bättre period från vår sida jämnar spelet ut sig men det blir inga fler mål utan matchen slutar 1-1 och det får nog betraktas som rättvist i denna dåliga fotbollsmatch. Närmast segern efter vår kvittering var ändå Stenungsund utan att på något sätt rada upp chanser. Det som var positivt i matchen är inte mycket, skulle vara att vi inte förlorar men vi har mycket att jobba med och förhoppningsvis kan vi visa klart bättre takter mot Eds FF på torsdag, den näst sista matchen innan sommaruppehållet. Vi måste löpa mer utan boll, vara mer bestämda, koncentrera oss bättre sista 1/3 och försöka se till att få bollen till spelare i fart. Bäst i vårt lag var Matte i mål som var väldigt stabil matchen igenom, Bickel som ersatte Talp i mittförsvaret på ett väldigt bra sätt och Jimmie som var den som visade mest glöd hos oss. Alla kan dock betydligt bättre och det är dags att visa det på torsdag. Vill också passa på att tacka klacken som gjort allt för att hjälp oss, kul att ha en egen klack och jag hoppas verkligen vi får se er igen och att vi då bjuder på bättre underhållning.

-Thomas Sernemo, KIF-