Kungshamns IF - Smögens IF  1-2  (1-2)

0-1  Emil Ingvarsson
0-2  Alexander Hassellöv
1-2  Jimmie Larsson
(-)
(Bonusstraff)
(straff)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niklas
Talp - Anders Regnell
Alexander Bickel
Tobias Luvenberg - Daniel Slätteskär
Johnny Arvidsson - Izudin Velic - Jimmie Larsson

Mattias Jansson                                      26" Anders Regnell
Joakim Mattsson     Lars-Ture Larsson
Andreas Escudeiro
Robin Wickins
Fredrik Luvenberg      Publik: 135

Tyvärr förlorade vi derbyt och tillika vår andra DM-match mot Smögen med 1-2. Vi misstänkte att Smögen skulle gå ut hårt för att göra 1-0 och sedan använda sin bonusstraff. Speciellt hårt gick dem dock inte ut utan matchens inledning var jämn, mycket närkamper men inget skönspel. Smögens ledningsmål tillkom efter hörna där vi slarvar med markeringen och en fri smögenspelare kunde nicka in ledningsmålet, mycket slarvigt av oss att ge bort ett mål så enkelt. Direkt efter målet tog Smögen, föga överraskande, sin straff och kunde utöka ledningen till 2-0. Tung uppförsbacke för oss som innan detta skapat två frilägen utan att kunna göra mål. Vi skulle emellertid reducera innan halvtid, Johnny blev fälld innanför straffområdet och Jimmie kunde mycket säkert skjuta bollen i mål. Underlägen 1-2 i halvtid efter en halvlek där vi trots allt skapade tillräckligt för att ha ett oavgjort resultat. Smögen skapade i stort sett ingenting och de halvchanser som dem ändå fick kom efter hörnor och slarvigt markeringsspel från vår sida. Känslan i halvtid var ändå att vi skulle klara av detta genom att mala ner Smögen i andra halvleken.

Den andra halvleken blev tyvärr inte som vi tänkt oss. Vi hade svårt att få igång spelet och även om vi hade mycket boll så hade vi svårt att skapa riktiga chanser. Några hade vi dock och vi borde utnyttjat någon av dem men det ville sig inte. Smögen skapade egentligen bara en enda chans av värde i andra halvleken, en kontring där Björn tvingades till en fin benparad. Andra halvlek är verkligen inte bra från vår sida, vi faller in i gamla synder och struntar i den matchplan vi sedan tidigare bestämt. Vi rullar inte bollen som vi skall, vi har dålig rörlighet och spelar ett spel som passar Smögen utmärkt. Inte ens när Smögen får en spelare utvisad i andra halvleken lyckas vi kvittera och det beror främst på att vi hade för dåligt tempo på bollen. När vi väl fick in bollen i straffområdet var vi dessutom inte tillräckligt desperata utan Smögen kunde gång på gång rensa undan bollen.

Matchen mot Smögen innehöll inte mycket positivt, det enda jag kan se är väl att vårt försvarsspel sista 1/3 fungerar bra (bortsett från markeringsspelet vid fasta). Björn skall heller inte på något vi lastas för något av målen och gör en som vanligt bra insats även om han inte hade direkt mycket att göra. Även om vi skapar tillräckligt för att vinna matchen spelar vi ett dåligt anfallsspel. Det finns inget att skylla på utan det är bara att gratulera Smögen till segern. Förhoppningsvis kan detta bli en väckarklocka för oss. När vi spelar som vi gjorde mot Smögen, med dålig rörlighet, dåligt tempo på bollen och utan desperation i offensivt straffområdet så är vi inte bra. När vi däremot spelar bollen längs marken, har stor rörlighet och tempo på bollen är vi ett bra lag och förhoppningsvis kan vi visa detta på onsdag då vi möter Svarteborg i vår sista gruppspelsmatch i årets DM. Den matchen spelas i Lysekil, på konstgräs, ett underlag som passar oss bra.
Nya tag då är vad som gäller!

-Thomas Sernemo, KIF-