Kungshamns IF - Ödsmåls IK  2-2  (1-1)

1-0 Jonatan Gerrbo
1-1 -
2-1 Daniel Slätteskär
2-2 -
(H.Maravilla)
(-)
(H.Maravilla)
(straff)

Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Johnny Arvidsson - Adam Orstam
Jimmie Larsson
Andreas Escudeiro - Daniel Slätteskär
Hector Maravilla - Fredrik Luvenberg - Jonatan Gerrbo

Daniel Larsson                                     30" Adam Orstam
Izudin Velic   39" Andreas Hartvigsson
Joacim Mattsson   59" Magnus Johansson
Magnus Johansson

Vi hade hoppats att matchen mot Ödsmål skulle bli en revansch för storförlusten mot IFK Åmål, tyvärr blev det inte riktigt så efter att vi gett bort två poäng till våra motståndare. Första 23 minuterna tillhörde helt och hållet oss. Vi gjorde även 1-0 efter tio minuter genom Gerra som tryckte upp bollen i krysset efter att Hector vunnit ett motlägg och bollen hamnade framför Gerras fötter innanför straffområdet. Efter målet skapade vi ytterligare riktigt bra chanser, både Luven och Gerra hade kvalificerade chanser och Slätteskär träffade dessutom insidan stolpen efter ett bra distansskott. Därför var Ödsmåls kvittering både ologisk och väldigt onödig. Efter slarvigt pass och ovaksamhet i backlinjen kunde Ödsmåls specielle målskytt Niklas Mikaelsson springa sig fri och rulla in 1-1. Efter detta tappar vi spelet totalt och Ödsmål får mer att säga till om, bl.a. tvingas Matte till två bra räddningar på distansskott. 1-1 i paus och det kändes fruktansvärt onödigt. I paus talade vi om att öka tempot på bollen, använda Jimmie mer i uppbyggnaden och att ta mer djupledslöpningar bakom deras backlinje. Detta gjorde vi också och andra halvlek är i stort sett spel mot ett mål. Vi visste innan matchen att Ödsmål skulle backa hem med hela laget och försöka utnyttja våra misstag. I andra halvlek har dock Ödsmål svårt att freda sitt mål och vi skapar en hel del riktigt bra chanser, Hector är fri i straffområdet, Bosse har tre superba inlägg som vi tyvärr inte lyckas förvalta och Gerra träffar insidan stolpen efter friläge. Vårt ledningsmål kändes därför mer än rättvist och det var Slätteskär som tryckte in bollen. Anfallet började med att Hector tog sig förbi två motståndare på vänsterkanten och fick på ett bra avslut som Ödsmåls målvakt tvingades släppa retur på och där dök Slätteskär upp och kunde forcera in 2-1. Efter målet har vi sedan bud på 3-1, Slätteskär har nytt läge, Jocke bra skottläge, Bosse bra frisparksläge etc. 2-1 stod sig dock fram till matchminut 86 då Ödsmål återigen utnyttjar ett misstag av oss och tilldöms en minst sagt tveksam straff. Vi tappade bollen slarvigt på offensiv planhalva och en långboll senare hade domaren dömt straff. Saken är den att för det första så föll Ödsmåls spelaren utanför straffområdet men landade inne i det och för det andra är det ytterst tveksamt om det över huvud taget var någon kontakt. Hur som helst innebar straffen 2-2 som också blev slutresultatet. Matchen blev som sagt inte som vi hoppats och det är naturligtvis frustrerande. Trots det gör vi en tillräckligt bra match för att vinna, vi skapar tillräckligt med chanser för att vinna matchen med marginal men återigen är vi för trubbiga i offensivt straffområde. Ödsmåls sätt att spela var verkligen ingen överraskning, vi visste att det skulle bli en parkerad buss framför eget mål och visst gör dem det bra men vi skapar trots allt tillräckligt många kvalificerade chanser för att vinna matchen. Ödsmåls taktik var inte orsaken till det oavgjorda resultatet utan vår oförmåga att göra mål var det. Jag menar absolut inte att detta var en kanonmatch från vår sida, vi har mycket att förbättra och har gjort klart mycket bättre matcher än denna. Det fundamentala när vi möter ett lag som backar hem som Ödsmål och LFF gjort hittills i år är att hålla ett högt bolltempo, mycket rörelse och att spela med mycket inlägg och spelare som tar löpningar in i straffområdet. Det sistnämnda lämnade en del övrigt att önska mot Ödsmål. Vi hade många bra lägen att slå in bollen men istället för att göra det valde vi att prova en dribbling och anfallet stannade därmed upp. Sen är det naturligtvis avgörande att göra mål på sina chanser annars kan det lätt bli som mot Ödsmål. Med en normal utdelning (1 mål på 3 chanser) borde vi vunnit denna match med flera måls marginal.

Nu kan vi bara fortsätta träna bra och bygga inför nästa år. Vi måste bli effektivare, spela enklare och ha ett högre bolltempo eftersom många lag gärna backar hem med hela laget mot oss och gör det trångt. Jag är helt övertygad om att vi kan förbättra oss på detta område och då bli ett lag som inte förlorar poäng i matcher som såg ut som den i lördags. En annan viktig del som vi måste förbättra är den mentala styrkan. Hur vi så fullständigt kan tappa spel och koncept efter deras 1-1 mål är en gåta. Självfallet innebar målet energi för Ödsmål men innan det hade vi ju varit totalt överlägsna och efter 1-1 är matchen jämn fram till paus. Minsta motgång och flera spelare tappar huvudet och det fungerar inte i fotboll.

Bäst hos oss var Matte, Jimmie och Johnny.

-Thomas Sernemo, KIF-