Ödsmåls IK - Kungshamns IF  1-2  (1-1)

1-0 Niklas Mikaelsson
1-1 Robin Wickins
1-2 Jimmie Larsson
(-)
(u.a)
(straff)

Anders Regnell - Andreas Hartvigsson - Niclas
Talp - Johnny Arvidsson
Alexander Bickel
Jimmie Larson - Daniel Slätteskär
Tobias Luvenberg - Jonatan Gerrbo - Fredrik Luvenberg

Andreas Escudeiro                                     62" Robin Wickins
Joacim Mattsson   65" Alexander Bickel
Robin Wickins

Publik:

Matchen mot Ödsmåls IK blev en tuff och jämn historia där vi lyckades vinna med 2-1 efter 1-1 i halvtid. Första halvlek var en riktigt blek historia från vår sida, helt klart den sämsta prestationen under min tid i föreningen. Vi spelade långsamt, hade för många touch på bollen, dålig rörlighet men framförallt saknade vi helt attityd under första 45. Ödsmål spelade som vi hade förutspått, nämligen genom backa hem med hela laget till egen planhalva och där sätta hård press på oss. Detta tillsammans med en mycket liten plan gjorde att vi fick väldigt små ytor att spela på. I detta läge gäller det att ha snabbt bolltempo, mycket rörlighet och alerta huvuden. Inget av detta hade vi alltså under första halvleken och resultatet blev uselt spel. Ödsmål var det bättre laget i första halvlek, dock utan att skapa särskilt mycket. Det var också Ödsmål som tog ledningen i den 33:e minuten genom deras specielle målskytt Niklas Mikaelsson (som var mycket duktig under matchen). Målet kändes onödigt eftersom det föranleddes av slarv från vår sida. En inläggsfrispark skickades in i vårt straffområde, vi kom förts på bollen men tyvärr skarvades bollen bakåt istället för att nickas framåt och Mikaelsson fick bollen i fritt läge och kunde distinkt skjuta bollen förbi Matte i mål. Ett tungt mål eftersom Ödsmål redan innan backat hem så mycket, nu fick dom mer näring i det spelet. Vi hade efter målet fortsatt svårt att skapa något, vi hade t.ex. inte ett enda inlägg/inspel från kanten under första halvlek, naturligtvis alldeles för dåligt. 1-1 skulle dock komma och det kändes som en gåva. Vi fick en frispark en bit in på Ödsmåls planhalva, Johnny lyfte in en lång boll i straffområdet som Ödsmål nickade undan men inte bättre än att bollen hamnade hos Wickins strax utanför straffområdet som drog till direkt med vänsterfoten och bollen borrade in sig intill målvaktens vänstra stolpe – en mycket snygg avslutning. 1-1 kändes onekligen som flyt för oss eftersom vi egentligen inte gjort oss förtjänta av ett mål efter vårt spel i första halvleken.

I paus blev det en hårtork och sen lämnades spelarna till egen reflektion en stund. Detta verkar ha gjort susen för i andra kommer vi ut som ett helt annat lag. Plötsligt sliter alla, rörligheten är bättre och bolltempot lika så. Vi börjar rulla boll bra och då fick Ödsmål svårt att hänga med. Vi tryckte på från start och skapade några bra chanser, bl.a. hade Wickins en hård frispark som var på väg in i mål men tyvärr hinner inte Jocke undan utan får bollen i huvudet och räddar därmed Ödsmål från baklängesmål. Wickins har sedan ytterligare ett bra volleyskott strax utanför 16 som tar i ryggen på en försvare. Jocke får även han en bra chans ungefär vid 16-metaren men får ingen riktig ordning på avslutet. Ledningsmålet skulle dock komma och detta på straff. Efter en inläggsfrispark blir Talp fasthållen och domaren blåste för straff. Jimmie stegade upp och placerade säkert in 2-1, ett resultat som alltså skulle komma att stå sig matchen ut. I slutet av matchen föll vi tillbaka lite i plan och detta var nog en följd av att Ödsmål flyttade upp folk samt att dom fick en del frisparkar som dom lyfte in i straffområdet samt några hörnor under matchens sista fem minuter. Allt detta försvarar vi oss bra mot, Talp och Hartvig agerade jättar och nickade bort flertalet inspel och de bollar som våra mittbackar inte fick huvudet på plockade Matte säkert ner. Sett över 90 minuter är vår seger rättvis, vi lyfter oss rejält i andra halvleken och det skall samtliga ha cred för. Däremot får vi inte glömma Wickins kvittering i slutet av första, utan denna hade det blivit riktigt tufft. Ödsmål spelar smart och gör det trångt, laget kommer säkerligen ta en hel del poäng på sin hemmaplan. Innan matchen berättade Ödsmåls tränare att dom blott förlorat en match på hemmaplan de senaste två åren så det är ett riktigt bra hemmalag vi lyckades besegra. Alla spelare höjer sig som sagt rejält i andra halvleken, bäst hos oss var Matte, Wickins och Jimmie där även Talp och Hartvig spelade mycket bra under matchens slutskede när Ödsmål spelade in mycket lyror mot vårt straffområde. Även kul att se pigga inhopp av Esco och Jocke. Nästa lördag är det en tidig seriefinal då Vallens IF gästar oss. Vallen har gått som tåget hittills och leder serien fem poäng före oss. Förhoppningsvis kan vi minska det gapet till två poäng.

-Thomas Sernemo, KIF-