Kungshamns IF - Myckleby IK  1-0  (0-0)

1-0 Hector Maravilla
(D.Slätteskär)

Björn Johansson
Johnny Arvidsson - Andreas Hartvigsson - Niclas Talp - Anders Regnell
Jimmie Larsson
Robin Wickins - Daniel Slätteskär
Hector Maravilla - Fredrik Luvenberg - Jonatan Gerrbo

Andreas Escudeiro
Tobias Luvenberg
Joacim Mattsson
Magnus Johansson
Mattias Jansson      Publik: 125

Matchen mot Myckleby IK blev tyvärr inte som vi tänkt oss spelmässigt, resultatet var bra men det var nog också allt. Innan matchen talade vi om att hålla ett högt bolltempo, rulla bollen längs marken och pressa våra motståndare högt och hårt. Detta fungerade i ungefär fem minuter sen såg det väldigt ängsligt och trögt ut. Vi rullade inte bollen längs marken utan slog allt som oftast långa meningslösa passningar istället för att rulla på fristående spelare. Pressen var usel och genomfördes en och en medan övriga stod och tittade på. Detta gjorde att spelet passade Myckleby ypperligt och inte sattes under den press vi hade velat. Trots allt detta negativa var det trots allt vi som skapade mest i den första halvleken men återigen var skärpan framför mål alldeles för dålig och vi missade flera öppna lägen, Gerra hade ett friläge, Hector två bra chanser och dessutom hade vi ett avslut i stolpen. Vi hade också många bra hörnor men vi var inte tillräckligt beslutsamma och heta i straffområdet för att dessa hörnor skulle resultera i mål. Myckleby å sin sida hade en riktig chans under den första halvleken, en omställning som slutade med ett skott i stolpens utsida. 0-0 i halvtid och pausvilan ägnades åt att försöka väcka spelarna och få dom att visa mer engagemang. Den andra halvleken blev tyvärr inte mycket bättre än den första, vi var fortfarande det bättre laget som skapade klart mest men spelet lämnade mycket i övrigt att önska. I denna halvlek lyckades vi emellertid med det vi misslyckades med i första halvleken, nämligen mål och det var riktigt snyggt. I matchminut 66 kom det som skulle visa sig bli segermålet, Jocke Mattsson väggspelade snyggt på egen planhalva och öppnade därmed upp bra ytor. Bollen till Hector som släppte bollen vidare till Slätteskär i fart som i sin tur lobbpassade tillbaka till Hector i straffområdet och Hector kunde med en tunnel på målvakten göra 1-0. Ett väldigt snyggt mål som också bevisade att med några kortpassningar kan man luckra upp motståndare och skapa sig fria ytor. Efter målet fortsätter matchen att vara torftig med otroligt många individuella misstag och felpass. Vi har dock flera chanser att utöka ledningen, Slätteskär hade ett hyfsat vänsterskott, Jocke fick ett bra skottläge innanför straffområdet och Hector missade friläge i matchens slutskede. Myckleby lyckades inte etablera något ordentligt tryck, mycket tack vare vår stabila backlinje. Ett farligt skott utanför straffområdet strök stolpen och några hörnor på slutet var det närmaste våra motståndare kom.
Matchen var som sagt verkligen inget att skriva hem om, positivt är dock att vi trots en medioker insats vinner och det är ju en styrka, att vinna även när spelet inte klaffar. Hittills i år har det ju snarare varit så att vi fått för dåligt betalt på vårt spel, vi har spelat bra och skapat chanser men ändå spelat mycket oavgjort och t o m förlorat. Positivt är också vårt defensiva spel med Björn, Talp och Hartvig i spetsen. Vi släpper till väldigt lite bakåt och det känns både tryggt och stabilt. Helt klart är dock att vi måste höja oss ett antal nivåer mot Grebbestads IF som vi möter hemma på lördag. Grebbestad är ett bra lag med många duktiga på spelare och då duger det inte att prestera som mot Myckleby. Vårmatchen på Siljevi lyckades vi vinna med 1-0 och då gjorde vi framförallt en väldigt bra första halvlek. Kan vi komma upp i den nivån igen tror jag chanserna till tre poäng är goda. Jimmie och Slätteskär bäst hos oss där också Jockes inhopp skall nämnas,
ett mycket piggt sådant.

-Thomas Sernemo, KIF-