Myckleby IK - Kungshamns IF  2-2  (2-1)

1-0  Patric Johansson
1-1  Alexander Bickel
2-1  Oscar Wättring
2-2  Tobias Luvenberg
(-)
(J.Larsson)
(-)
(A.Regnell)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niklas
Talp - Anders Regnell
Alexander Bickel
Jimmie Larsson - Daniel Slätteskär
Johnny Arvidsson - Tobias Luvenberg - Hector Maravilla

Fredrik Luvenberg                                     73" Fredrik Luvenberg
Mattias Jansson   74" Alexander Bickel
Jonatan Gerrbo   90" Daniel Slätteskär
Andreas Escudeiro
       Publik:

I matchen mot Myckleby IK kostade återigen vår ineffektivitet oss poäng, 2-2 blev slutresultatet trots att bollinnehavet säkert var 80-20 med våra siffror först. Till detta skall läggas ett antal klara chanser som vi inte lyckades förvalta. Första halvleken startade med stor dominans från vår sida. Vi ägde mittfältet totalt och kunde etablera bra tryck mot Myckleby, vi hade många fina anfallskombinationer men lyckades inte peta in bollen i mål. Hector dribblade sig till friläge, Johnny hade två superchanser där den ena räddas fint av målvakten och den andra placeras i stolpen, Slätteskär hade finfint läge efter spel snett-inåt-bakåt, Tobbe hade några bra chanser. Jag tror bilden är ganska klar för er, vi skapade mycket men fick ingen utdelning. Istället är det Myckleby som tar ledningen. Efter hörna, där Björn kommer lite fel, nickar Myckleby in ledningsmålet i 33:e minuten, deras första avslut på mål. Trots detta mycket ologiska och orättvisa mål maler vi på och fortsätter skapa chanser. Vår kvittering kommer, efter en av många hörnor hamnar bollen hos Bickel som kan trycka in 1-1, detta i matchminut 35. Skönt att så snabbt ge svar på tal! Efter kvitteringen känns det återigen bara som en tidsfråga innan vi skall ta ledningen, då kommer dagens andra kalldusch – Myckleby återtar ledningen alldeles innan halvtid. Återigen en fast situation och denna gång har vi otur. Björn är först på bollen och boxar den i huvudet på en Mycklebyspelare och bollen rullar retfullt in i mål, deras andra avslut på mål. Underläge i paus känns som ett rån och mycket tungt. I halvtid pratar vi om att visa karaktär, mala på och fortsätta sätta Myckleby under stor press, något vi gjort väldigt bra under första halvleken. Jag var övertygad om att målen skulle komma, vi skapade ju så pass mycket så det kändes som en tidsfråga. Vi pratade även om tålamod, ingen panik även om vi inte skulle få in bollen tidigt i andra. Allt som vi talade om i halvtid tycker jag vi visade i andra. Vi fortsatte trumma på, jag vill påstå att vi under andra halvleks första 25 minuter var totalt överlägsna. Vi radar återigen upp chanser och vårt mittfält dominerade matchen fullständigt. Trots detta dröjde det till den 65:e minuten innan vi fick utdelning. Regnell slog en fin djupledsboll till Tobbe Luvenberg som behärskat placerade in 2-2 i bortre hörnet. Hur rättvist som helst och nu gick Myckleby på knäna. Målet innebär dock att våra motståndare repar lite mod och matchen blir något jämnare, fortfarande med stort spelövertag från vår sida men Myckleby vaskar faktiskt fram två chanser, först ett bra inspel där returen placeras i ribban och sen en stenhård frispark som Björn gör en makalös räddning på, bollen gick mot Björns högra kryss men på något vis fick han en hand på bollen som istället gick till hörna. Utöver detta hade inte Myckleby någonting utan det var vi som tryckte på. Matchens sista 10 minuter spelas nästan uteslutande på deras planhalva och återigen skapar vi många chanser men är helt enkelt för dåligt koncentrerade i avgörande lägen. Jag skulle tro vi hade minst 30 inspel/inlägg i matchen men tyvärr var många av dessa inte tillräckligt bra. Detta var en match vi borde vunnit, vi var bättre på alla positioner och vi spelade stundtals riktigt bra fotboll, vi skapar många chanser men tyvärr ville det sig inte idag. Vi kan absolut inte skylla på otur utan får skylla oss själva att vi inte utnyttjar våra chanser bättre. Ingen hade kunnat protestera om vi vunnit med 5-6 mål men men. Nu gäller det att gnugga på och träna bra. Kan vi visa upp detta spel men med bättre skärpa i avgörande lägen (känns som jag skrivit detta förr …) så kommer vi vinna många matcher framöver.
Alla i laget stod för en storstilad kämpainsats, försvaret spelade säkert (vi släppte inte till ett dugg) och framåt spelade vi klockrent fram till offensiv sextonmetare. Bäst hos oss var vårt inre mittfält, Jimmie, Slätteskär och Bickel som dominerade denna del av banan totalt. Nästa motståndare blir Grebbestads IF i en tuff bortamatch på torsdag.

-Thomas Sernemo, KIF-