Lysekils FF - Kungshamns IF  1-0  (0-0)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niclas
Talp - Anders Regnell
Alexander Bickel
Daniel Slätteskär - Robin Wickins
Johnny Arvidsson - Hector Maravilla - Jimmie Larsson

Andreas Escudeiro                                     35" Björn Johansson
Fredrik Luvenberg   55" Niclas Talp
Tobias Luvenberg   72" Fredrik Luvenberg
Izudin Velic   82" Alexander Bickel
Jonatan Gerrbo      Publik: 451

Inför matchen mot LFF hade vi talat om att sätta hög press, ta tag i spelet och utmana mycket på kanterna. Allt detta gjorde vi under matchens första 45 minuter och hade vi bara gjort mål på våra chanser hade vi gått till halvtidsvila med en stor och betryggande ledning. Men det är ju som bekant målen som räknas och denna dag ville bollen inte in. Dels berodde det på en storspelande målvakt i LFF (han gjorde flertalet ”idioträddningar”) och dels berodde det på vår oförmåga att rulla bollen i mål på klara chanser. Jag tror vi under den första halvleken har sju helt klara chanser och naturligtvis måste vi göra mål på några av dessa. LFF hade inte något under den första halvleken, det farligaste var två inläggsfrisparkar som skapade lite oreda men inget som luktade riktig målchans. I matchminut 35 sker något som skulle komma att få konsekvenser för matchen. Björn blir sparkad i huvudet efter att ha plockat ner ett inspel, blir förbannad och puttar till LFF:aren som sparkade honom. Domaren visar då det röda kortet för Björn och det gula för LFF:aren, tungt för oss självklart och då vi inte hade Matte med på bänken fick Tobbe Luvenberg ta på sig handskarna. Några minuter efter vår utvisning drabbas LFF av samma sak då forwarden David Karlsson får sitt andra gula kort. 0-0 i halvtid, trots massivt spelövertag från vår sida. Jag tycker vår först halvlek är riktigt bra, skapar man sju helt klara målchanser samtidigt som motståndarna inte haft något av värde måste man vara nöjd med spelet men självklart är det inte godkänt att inte göra mål på alla dessa chanser.
I paus pratade vi om att ha tålamod, snabbt bolltempo, bra rörelse och att fortsätta utmana på kanterna då vi kommit runt relativt enkelt under första halvleken. Tyvärr misslyckas vi med detta, i andra halvlek underpresterar vi rejält. Bolltempot är pinsamt lågt och rörligheten obefintlig. Detta samtidigt som LFF spelar forwardslöst och backar hem med hela laget, uppenbarligen i syfte att klara 0-0. I denna halvlek får LFF tidigt en farlig frispark som Tobbe räddar men släpper en retur som till slut nickas i ribban. Efter denna chans har vi bollen i stort sett hela tiden men lyckas trots detta inte skapa särskilt mycket. En riktigt bra chans skapar vi genom Johnny som efter fin skarv av Izzu blev helt fri i straffområdet, tyvärr tog avslutet för lång tid och LFF:s mittback Patrik Karlsson kunde genom en glidtackling täcka skottet till hörna. Positivt var att vi spelade prickfritt försvarsspel och LFF skapade inte något, ändå skulle deras ledningsmål och till slut matchvinnarmål komma. Vänsterbacken Jesper Lindskog drog iväg ett skott från egen planhalva som chockerande nog dalade över Tobbe och in i mål, helt otroligt tungt och framförallt riktigt synd om Tobbe (som dessutom hade en besvärlig sol i ögonen). Efter målet går vi över och spelar 3-3-3, något vi ändå var på gång att ändra till. Trots massivt bollinnehav lyckades vi inte kvittera och det berodde på bolltempot, dålig rörlighet samt slarv. När vi väl kom runt på kanterna höll inläggen alldeles för dålig kvalitet, likaså skotten, hörnorna, frisparkarna etc. LFF hade bonnröta men vi hade inte otur, vi kan heller inte skylla på något utan får skylla oss själva att vi inte vinner denna match som vi naturligtvis skulle gjort. Bara att gratulera LFF till en välbehövlig seger, tyvärr kom den mot oss. Bickel, Talp och Hartvig bäst hos oss.

Matchen blir förhoppningsvis en väckarklocka för oss och då främst våra offensiva spelare som måste höja sig, det är inte ok att missa så många klara chanser och det är heller inte ok att slarva så i passningsspelet som vi gjorde (gäller dock hela laget) och dessutom måste vi hålla oss kalla i vissa situationer och inte dra på oss utvisningar och varningar, det kommer stå oss dyrt annars. Vi måste också spela med betydligt bättre rörlighet och ha ett snabbare bolltempo för att kunna göra mål på lag som backar hem till egen planhalva vilket ganska många lag gjort mot oss. Förhoppningsvis kommer vi visa bättre takter i matchen mot Stenungsunds IF och framförallt göra mål på våra chanser. Vi har nu tappat en hel del poäng på vår ineffektivitet och det kan vi inte fortsätta göra om vi vill fortsätta tillhöra toppen. Det är nu endast tre matcher kvar innan sommaruppehållet så nu gäller det att mobilisera kraft och skaffa sig ett så bra utgångsläge inför hösten som möjligt. Seger mot Stenungsunds IF skulle helt klart göra vårt läge ännu mera gynnsamt.

-Thomas Sernemo, KIF-