Kungshamns IF - Henåns IF   2-0  (0-0)

1-0 Izudin Velic
2-0 Hector Maravilla
(H.Maravilla)
(A.Regnell)

Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niclas Talp - Anders Regnell
Johnny Arvidsson
Joacim Mattsson - Daniel Slätteskär
Hector Maravilla - Fredrik Luvenberg - Jonatan Gerrbo

Magnus Johansson
Erik Andersson
Jimmie Larsson
Izudin Velic
Adam Orstam      Publik:

Vårt fina hemmafacit (enda obesegrade laget i serien) är intakt efter en mycket stabil och rättvis seger mot Henåns IF. Matchen spelades under ganska svåra förhållanden, några minuter innan avspark började regnet vräka ner och den hårda planen blev då väldigt hal innan den mjuknade. Det var vi som tog tag i matchen direkt och var det spelförande laget. Jag tycker vi gör en riktigt bra match, killarna visar en härlig inställning, löper mycket, släpper bollen på få tillslag och, framförallt, håller bollen längs marken. Henån skapar i stort sett ingenting, det farligaste är några hörnor som vi dock försvarar oss bra mot. Det är istället vi som är närmast ett ledningsmål utan att på något sätt rada upp chanser. Vi har några väldigt bra överlappslöpningar och inlägg men tyvärr lyckas Henån rensa undan dessa. Hector har några bra raider men får inte riktigt till avslutet och Fredrik Luvenberg träffar ribban i halvlekens slutskede. Första 30 spelade vi väldigt bra för att sedan falla ifrån lite, sammantaget kändes det stabilt och som att vi hade fullständig kontroll utan att vara i ledning. I paus pratar vi om att fortsätta rulla bollen, att fortsätta använda mittfältet i uppbyggnaden, att byta kant lite snabbare och att behålla tålamodet. Vi anade att Henån skulle få svårt att orka stå emot i 45 minuter till.

Den andra halvleken börjar på bästa sätt. Regge spelar upp bollen på Hector som nickskarvar den vidare till Izzu som i sin tur vinner löpningen mot mittbacken och kan fri skjuta bollen förbi målvakten och in i mål. Ett väldigt effektivt anfall och en mycket bra och stark löpning av Izzu. Efter målet är det vi som fortsätter dominera, återigen utan att rada upp chanser men vi kändes hela tiden mycket starkare än våra motståndare. Vi fortsatte att rulla bollen bra, löpte mycket utan boll och vann allt som oftast kampen om mittfältet. Tyvärr slarvade vi ibland vid sista passen vilket gjorde att många fina anfall rann ut i sanden där vi nog borde kunnat skapa riktigt bra chanser. 2-0 kom i den 69:e minuten och det var ett solomål signerat Hector. Denna gång valde han att dribbla sin motståndare på insidan, avancerade in i straffområdet och avslutade säkert förbi målvakten. En mycket bra prestation och ett snyggt mål. Efter 2-0 stod jag och väntade på 3-0 men det kom aldrig. Anledningen till det var återigen lite slarv i avgörande ögonblick (mottagningar, sista passningen etc.) men också av att plan och boll var hal i och med hällregnet. Det kändes hur som helst väldigt stabilt och därför är Henåns tröstmål onödigt. Vi värderar fel i offensivt läge, lång boll från Henåns backlinje, Hartvig hakar och helt plötsligt friläge och mål för Henån, detta med endast 20 sekunder kvar av matchen. Slutresultat alltså 2-1 och resultatet speglar inte matchen som jag tycker vi dominerar och kontrollerar.

Alla i laget står för en väldigt bra insats och jag vill hylla kollektivet då ingen föll ur
ramen och alla spelade efter vad kommit överens om. Kan vi fortsätta som vi nu spelat i två matcher hoppas jag vi kan få revansch på LFF när vi möts på söndag. Vi förlorade ju vårmötet på Gullmarsvallen trots att det nog är den match vi dominerat kraftigast och skapat mest klara chanser i. Tyvärr fick vi inte in bollen i den matchen men det hoppas jag vi skall få på söndag. Vi kan förvänta oss en jämn och tuff derbymatch, LFF spelar med kniven på strupen och måste ta sig förbi Henån i tabellen för att ha chans att få spela division 4 fotboll nästa helg. Jag tror våra motståndare kommer parkera bussen framför mål och sälja sig riktigt dyrt, det gäller att vi då har tålamod och bra rörelse med fart på bollen. Vi hoppas på mycket folk till denna derbymatch!

-Thomas Sernemo, KIF-