Henåns IF - Kungshamns IF  1-4  (0-1)

0-1 Andreas Hartvigsson
1-1 Alexander Hallqvist
1-2 Johnny Arvidsson
1-3 Fredrik Luvenberg
1-4 Fredrik Luvenberg

(R.Wickins)
(-)
(F.Luvenberg)
(T.Luvenberg)
(A.Regnell)

Björn Johansson
Anders Regnell - Andreas Hartvigsson - Niclas
Talp - Muhamed Velic
Alexander Bickel
Daniel Slätteskär - Robin Wickins
Johnny Arvidsson - Tobias Luvenberg - Jimmie Larsson

Andreas Escudeiro                                     24" Robin Wickins
Fredrik Luvenberg
Hector Maravilla

Publik:

Vår fina svit av förlustfria matcher är intakt även efter mötet mot Henåns IF som vi lyckades vinna med 4-1 efter ledning med 1-0 i paus. Matchen spelades inte på Henåns ordinarie plan, Hällevi, utan vi fick istället spela på Rimmåsvallen. Planen var mycket fin men väldigt liten och tungsprungen. Detta innebar att ytorna att spela på var få och att det blev ett spel präglat av kamp. Första 15 minuterna tillhörde Henån som satte oss under en del press, vi var lite för långt ifrån motståndarna och hade svårt att vinna andrabollarna. Henåns bästa chans var ett ribbskott av Angelo Malesic. Efter dessa inledande 15 minuter kom vi mer in i matchen och vi lyckades framförallt via Bosse på högerbacken bygga upp en hel del bra anfall. Vårt ledningsmål kom i den 24:e matchminuten efter en hörna. Det var en intränad variant och Hartvig tryckte säkert in 1-0 på Wickins fint slagna hörna. Efter detta mål tycker jag vi har rätt bra koll på våra motståndare som dock oroade lite från sin högerkant. Mycket av Henåns spel gick ut på att hitta Malesic men det lyckades vi styra undan bra. Det är vi som skapar de bästa chanserna fram till paus. Wickins har två riktigt bra lägen, det först efter en härlig överlappslöpning där Johnny släppte bollen i helt rätt läge, och Wickins kommer fri, från vänster, in i straffområdet men tyvärr hamnar skottet över. Det andra läget är även det ett mycket fint anfall, Bosse slår en underbar djupledsboll till Slätteskär som i sin tur slår ett lika fint inlägg mot straffpunkten. Där kommer Wickins i full fart men hårt trängt nickar han utanför. Strax innan halvtid har Slätteskär sen ett bra skottförsök men bollen går strax utanför.
I paus talade vi om att fortsätta vara kyliga, inte bjuda på något så Henån skulle komma in i matchen. Vi talade om att vara kyliga och att ligga närmare våra motståndare eftersom vi hade en tendens att inte ligga tillräckligt nära under första halvlek. Jag tycker vi lyckas både och, vi bör avgöra matchen i andra halvleks inledning. Först har Hector ett gyllene läge efter fint inspel från Jimmie. Hector får helt öppet mål men tyvärr hamnar avslutet över. Strax efter det har Johnny en lika bra chans efter att Bickel passat in bollen från höger, bollen kommer emellertid i så hög fart att Johnny inte hinner få någon ordning på avslutet. Istället för mål på någon av dessa chanser kan Henån kvittera i matchminut 54. Målet var lite billigt, vi går bort oss på markering och efter lite kalabalik kan en spelare i Henån slå in bollen under Björn. Efter 1-1 målet får Henån lite mer energi och oroar lite men inte mer än att vi kan styra undan dessa chanser. Vi fortsätter att mala på, har ett stort övertag på Henåns ytterbackar och spelar stundtals helt ok. Vårt ledningsmål kom i ett läge där matchen vägde och det var ett mycket snyggt sådant. Hector lyckas finta bort två försvarare och slår in bollen till Fredrik Luvenberg som på ett tillslag förpassar bollen vidare till Johnny som inte gör något misstag utan behärskat rullar in 2-1. Strax innan detta mål hade Slätteskär en finfin chans i liknande läge som Johnny nu gjorde mål ifrån, den gången lyckades målvakten rädda men lyckligtvis inte andra gången. Efter målet känns det som Henån tröttnar och vi får mer ytor att spela på vilket vi också utnyttjar genom att kontra in två mål till under matchens sista tio minuter. Båda målen signerades Fredrik Luvenberg och båda var väldigt vackra. Det första är en kontring där Tobbe springer dig fri på vänsterkanten och serverar Fredrik en fin passning inne i straffområdet som rullades säkert in i mål. Det sista målet är matchens vackraste, Hector får bollen till vänster, dribblar sin försvarare och släpper ut den på Regge som gjort en fin överlappslöpning. Regge slår sen ett suveränt inlägg mot bortre stolpen där Fredrik möter med skallen och skickar upp bollen i krysset – ett helt fantastiskt anfall.

Jag tycker vi vinner rättvist men det var länge en jämn match och Johnnys mål kom att bli avgörande. Henån borta är en tuff match och det blev det också, jag är väldigt nöjd över att vi vinner och att vi på slutet utnyttjar de ytor som blir när Henån trycker på, något vi inte riktigt lyckats med i tidigare matcher. Alla i laget svarar för en väldigt bra arbetsinsats men Hector och Fredriks inhopp är värda att lyfta fram, likaså Regge som hittills gått från klarhet till klarhet och som i denna match även kom med i offensiven (i andra halvlek) på ett väldigt bra sätt. På tisdag är det dags för derby mot Lysekils FF på bortaplan, en match jag förväntar mig blir väldigt tuff. Även om LFF har börjat serien svagt kommer dom sälja sig dyrt, är det i någon match dom kommer överprestera är det mot oss. Dessutom är det en sponsormatch vilket innebär gratis inträde. Fint väder kommer innebära mycket folk. För oss är det viktigt att verkligen förbereda oss för en tuff och jämn match där alla är fokuserade till 100 %. Konkurrensen är i dagsläget stenhård så det kommer inte bli lätt att ta ut en elva men förhoppningsvis kan denna konkurrens fortsätta vara en stor fördel för oss.

-Thomas Sernemo, KIF-