Kungshamns IF - Hedekas IF  8-2  (3-0)

1-0  Izudin Velic

Andreas Escudeiro
Fredrik Stjerndahl
       Publik:

Årets första DM-match, tillika årets första tävlingsmatch, slutade med storseger 8-2 mot Hedekas IF. Matchen spelades i Hunnebo på en plan som, med tanke på allt regn, ändå var helt ok frånsett en sida där en stor vattenpöl bildats. Matchen blev, som resultatet visar, en ensidig historia. Vi lyckades sätta tempo på bollen idag och då hängde helt enkelt inte Hedekas med. Första halvlek domineras fullständigt av oss och vi spelar stundtals riktigt fin fotboll där vi håller bollen inom laget, byter kant och många är involverade i vårt anfallsspel. Hedekas tvingas till ideliga rensningar som vi
lätt kan försvara oss mot. 3-0 i halvlek. Andra halvlek börjar med att Hedekas ganska tidigt väljer att slå sin första bonusstraff, en straff dem förvaltar på bästa sätt. Efter det sätter vi på nytt fart i matchen och i andra halvlek bjuder vi upp till riktigt fint spel. Vi har många fina kombinationer, fortsätter byta kant, fyller på med ytterbackar, hittar instick till våra anfallsspelare och kan på så vis dra ifrån även målmässigt. Vårt anfallsspel var väldigt rörligt och Hedelas tröttnade allt mer vilket inebar att vi kunde göra fyra mål sista kvarten. Vi skall inte dra för stora växlar av denna match men jag är väldigt nöjd med hur vi genomför matchen. Vi håller ett genomgående högt tempo, rullar bollen längs marken, byter kant, har bra rörelse, många är involverade och vi har några riktigt fina anfall. Det är ibland svårt att vara det lag som skall höja tempot, ibland är det istället lätt att falla in i det lägre tempot vilket vi alltså inte gjorde i denna match. Dessutom är jag nöjd med att vi trots underlaget spelade fotboll genom att rulla bollen längs marken och att vi gjorde detta konsekvent under 90 min. Alla i laget får självfallet med beröm godkänt och det är svårt att säga annat efter en match som denna. Matchen mot Hedekas var den första matchen av tre på en vecka. Imorrn (långfredagen) möter vi Smögen i en förmodad jämn och tuff match. På onsdag nästa vecka möter vi Svarteborg konstgräset i Lysekil. Båda dessa matcher är DM-matcher.

-Thomas Sernemo, KIF-