Kungshamns IF - Grebbestads IF   3-0  (1-0)

1-0 Robin Wickins
2-0 Andreas Escudeiro
3-0 Jonatan Gerrbo
(H.Maravilla)
(u.a)
(J.Arvidsson)

Björn Johansson
Johnny Arvidsson - Andreas Hartvigsson - Niclas Talp - Tobias Luvenberg
Jimmie Larsson
Robin Wickins - Daniel Slätteskär
Hector Maravilla - Fredrik Luvenberg - Jonatan Gerrbo

Andreas Escudeiro                                     56" Nicklas Talp
Anders Regnell
Magnus Johansson
       Publik: 125

Sviten på raka segrar mot Grebbestad är intakt efter vår mycket stabila 3-0 seger. Matchen är en av våra bättre i år, vi gjorde verkligen det vi innan matchen bestämde och ingen föll ur ramen. Matchens inledning var den perioden av matchen där spelet var jämnast även om det var vi som var det spelförande laget. Vi försökte rulla bollen längs marken, hålla i bollen och spela med tålamod, något vi lyckades med. Vi tog över matchen mer och mer under första halvleken och även om vi inte skapade mängder med chanser så var vi det dominerande laget. Några bra chanser lyckades vi emellertid vaska fram, både Wickins och Hartvig var framme och hotade, dock utan resultat. 1-0 målet kom istället i 34:e minuten och det var Wickins som slog till. Hector avancerade fram i hög fart längs högerkanten och vinner ett motlägg där bollen hamnar hos en djupledslöpande Wickins som fri med målvakten dunkade in bollen i nättaket – mycket snyggt! Efter vårt ledningsmål kontrollerar vi matchen fram till halvtidsvila och kan mycket rättvis gå till paus med ledning i ryggen. I paus talar vi om vikten av att behålla koncentrationen, att inte bjuda in Grebbestad och att fortsätta rulla boll. I den första halvleken fyllde vi på väldigt bra med både mittfältare och ytterbackar, något vi tränat mycket på och som vi ville fortsätta med i den andra halvleken.  Inläggen lämnade dock en hel del att önska under den första halvleken och vi slarvade bort många fina anfall genom att slå dåliga inlägg. Den andra halvleken blev den första lik men nu tycker jag vi dominerade än mer, speciellt sista halvtimmen och den främsta anledningen till detta är att vi helt enkelt orkade mer än Grebbestad. Vi fortsatte rulla boll och ju tröttare våra motståndare blev desto fler och bättre ytor fick vi. 2-0 kom i matchminut 54 och det var också det ett mycket snyggt mål. En av många offensiva hörnor hamnar efter en rensning hos Esco strax utanför straffområdet som mycket elegant tryckte dit 2-0. Minuterna senare skapar Grebbestad sin enda riktiga chans under matchen. Snabbe Olle Kristoffersson lyckades vända bort vårt försvar och serverade en helt fri medspelare öppet mål och då trodde vi nog alla att reduceringen skulle vara ett faktum men Björn i mål ville annat. Efter en makalös sidledsförflyttning lyckas Björn parera både skottet och den efterföljande returen, en fullkomligt makalös räddning som visade vilken fantastisk målvakt Björn är. Mål där och risken är att en match vi dittills dominerat klart skulle fått nerv. Istället för insläppt mål var det vi som gjorde mathens sista mål och även detta var snyggt. Johnny slog, från högerbacksläge, en snabb frispark över Grebbestads backlinje till Gerra som nickade bollen vidare in i mål, påpassligt av både Johnny och Gerra. Efter 3-0 målet kunde och borde vi kanske gjort fler mål men skärpan i avgörande lägen var tyvärr inte på topp.
Matchen hade mycket positivt, dels rullade vi bollen bra, vi stressade inte upp oss och fortsatte konsekvent spela vårt spel under matchen. Vi vände dessutom spel bra, något jag tjatat om sedan vi började träna i januari, vilket gjorde det både jobbigt och svårt för våra motståndare. Segern var fjärde raka seriematchen utan förlust och det var dessutom tredje matchen vi inte släpper in mål, självfallet mycket positivt. Vårt försvarsspel har under i stort sett hela säsongen sett stabilt ut och nu lyckades vi ju också göra lite mål framåt. Segern innebar också att vi nu har distanserat oss till mittenlagen i tabellen, vi har i skrivandets stund åtta poäng ner till femte platsen. Segern innebar också att vi har fortsatt häng på topplagen, vi knappade t o m in poäng då alla tre lagen framför oss tappade poäng denna omgång. Nästa match blir en mycket svår men otroligt inspirerande bortamatch då vi möter serieledarna IFK Åmål på bortaplan. Ett Åmål som vi besegrade hemma med 3-1. Vinst i Åmål och det kan bli riktigt spännande framöver!

I ett mycket bra och jämnt lag vill jag ge extra plus till Björn,
Slätteskär och Tobbe Luvenberg.

-Thomas Sernemo, KIF-