Grebbestads IF - Kungshamns IF  0-1  (0-1)

0-1 Daniel Slätteskär
(T.Luvenberg)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niclas
Talp - Anders Regnell
Alexander Bickel
Jimmie Larson - Daniel Slätteskär
Johnny Arvidsson - Tobias Luvenberg - Fredrik Luvenberg

Robin Wickins                                     66" Andreas Hartvigsson
Joacim Mattsson   79" Niclas Talp
Jonatan Gerrbo   82" Johnny Arvidsson
Andreas Escudeiro   88" Daniel Slätteskär
Izudin Velic      Publik:

Vi lyckades vinna den tuffa bortamatchen mot Grebbestads IF med 1-0 efter samma siffror i paus. Första halvlek tillhörde oss även om Grebbestad var farliga i sina omställningar, främst då genom snabbe Olle Kristoffersson som skapade en del oreda på sin högerkant. Vi kände innan matchen att vi hade rätt bra koll på våra motståndare, vi visste att just omställningar var deras styrka och att vi fick se upp med en del speediga spelare. Jag tycker vi löste detta bra, det är självfallet svårt att i 90 minuter spela perfekt fotboll men Grebbestad skapade få rena chanser, det som dök upp rann oftast ut i sanden. Vårt spel var i den första halvleken bra och vi skapade återigen en hel del chanser, t.ex. på fasta situationer där det oftast blev farligt. Redan i den 5:e matchminuten har vi en riktigt bra chans och det genom Slätteskär som efter fint förarbete av Fredrik Luvenberg får bra skottläge innanför straffområdet. Tre minuter efter detta trodde jag att vi hade tagit ledningen. Bosse slog en hård inläggsfrispark som Tobbe Luvenberg nickar in, tyvärr slog Bosse denna sekunder innan domaren blåste vilket ledde till att målet underkändes och frisparken fick slås om. På nästa frispark blir det återigen farligt men Grebbestad lyckas rensa på mållinjen. Det skulle dröja till den 17:e minuten innan vi kunde ta ledningen efter ett mycket fint anfall och avslut. Slätteskär tog sig in i straffområdet (till höger) och skottfintade bort sin försvarare och skruvade sen in ledningsmålet i bortre hörnet – riktigt snyggt!
Efter målet blir det lite Hawaiispel och vi är nära att utöka ledningen i 24:e minuten, återigen är det Slätteskär som tagit sig in i straffområdet men denna gång hamnar skottet över. Resten av halvleken är det fördel oss spelmässigt men inget lag skapar några riktigt klara chanser. 1-0 i halvtid är rättvist men det känns som att vår ledning kanske borde varit lite större eftersom vi ändå varit det bättre laget.

I paus gör vi vissa justeringar och förbereder oss på att Grebbestad skall komma ut starkt vilket också blir fallet. Hela andra halvleken präglas av kamp där vi blir lite stressade samtidigt som Grebbestad äter sig in i matchen. I takt med att halvleken går desto mer folk lyfter Grebbestad fram och desto större ytor innebär det för oss. Vi har några väldigt bra kontringslägen som vi tyvärr inte lyckas utnyttja, i några fall kom vi t o m 2 mot 2 utan att kunna förvalta situationen på ett bra sätt. Närmast mål för oss i andra halvleken är Tobbe som har ett skott i stolpen och Izzu, vars skott räddas fint av Grebbestads målvakt. Våra motståndare radar inte precis upp chanser och försöker mest slå långt. Två situationer var dock nära, dels en frispark, alldeles utanför straffområdet, i matchens slutskede som Björn lyckligtvis säkert räddar och dels en inläggsfrispark i slutet som Talp, till slut, kan rensa undan på mållinjen.

Resultatet anser jag får betraktas som rättvist sett över 90 minuter, jag tycker, som jag skrev tidigare, att vår första halvlek borde gett oss en större ledning men återigen bränner vi lite för mycket bra chanser. I andra kommer Grebbestad mer in i matchen och om vi haft lite oflyt kunde det mycket väl blivit oavgjort. Seger mot Grebbestad på Siljevi är jag mycket nöjd med, detta är en tuff bortamatch mot ett bra lag som kommer ta många poäng i år. Svårt att plocka fram bästa spelare i vårt lag, alla slet som djur och är värda beröm men extra plus till vårt innermittfält som återigen gör en storstilad arbetsinsats. Backlinjen spelade även den mycket stabilt och Björn var precis så bra som han brukar vara (vilket betyder mycket bra). Vi är nu obesegrade i de senaste tre matcherna efter två segrar och en oavgjord. Kan vi träna bra i veckan som kommer och spela med samma inställning mot IFK Åmål nästa lördag hoppas jag vår svit håller i sig.

-Thomas Sernemo, KIF-