Kungshamns IF - GAIS    0-6  (0-4)

0-1 Joel Johansson
0-2 Wanderson
0-3 Joel Johansson
0-4 Självmål
0-5 Eyjólfur Hédinsson
0-6 Kyle Patterson

Björn Johansson
Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niclas Talp - Johnny Arvidsson
Alexander Bickel
Jimmie Larsson - Daniel Slätteskär
Jesper Carlsson - Viktor Olsson - Hector Maravilla

Tobias Luvenberg  Robin Wickins                                      Hector Maravilla
Fredrik Luvenberg
Izudin Velic
Jonatan Gerrbo      Publik:

Träningsmatchen mot allsvenska GAIS blev som man på förhand kunnat tänka sig en ensidig historia där GAIS från start satte högsta fart. GAIS visade verkligen att de inte såg matchen som något sommarjippo utan spelade verkligen ut och hade ordinarie lag med bl.a. brassen Wanderson på plan. GAIS började som sagt med gasen i botten direkt och fick redan efter fyra minuter en straff som Wanderson lyckligtvis brände. Vi fick inrikta oss på försvarsspel och alla slet tappert i en första halvlek som var jobbig för oss. GAIS visade prov på en hel del fina kombinationer med crosspassningar och överlappslöpningar som gav oss fullt upp. Dessutom satte laget hård press på oss vilket fick till följd att vi missade mycket i passningsspelet, från sidan såg det ibland ut som slarv från vår sida men man får ha i beaktande att vi inte är direkt vana att spela mot motstånd av allsvensk klass. I mål storspelade Björn och höll därmed nere siffrorna till 0-4 i halvtid där jag tycker att det sista målet borde blivit underkänt. Bosse får en ordentlig knuff i ryggen och både han och boll ramlar in i mål, där borde nog domaren blåst frispark till oss men men. I paus talade vi om samma saker som innan matchen, vikten av att hålla i bollen när vi väl har den, att inte söka avgörande pass direkt och framförallt att inte vara så snälla på plan utan försöka vara lite mer cyniska och ta en del taktiska frisparkar i farliga kontringssituationer. Andra halvlek blev också en bättre halvlek för oss även om GAIS gör 0-5 ganska omgående. Vi får bättre tag i våra motståndare som inte skapar alls lika mycket i denna halvlek, givetvis även beroende på att våra motståndare spelar klart sämre. Vi visar en del fina tendenser offensivt med smarta löpningar och vi klarar dessutom att hålla i bollen bättre vilket gör att vi kan vila med bollen inom laget på ett bättre sätt än i den första halvleken. Vi skapar också en riktigt fin målchans när Fredrik Luvenberg gör en av många bra djupledslöpningar och kan springa sig fri mot Dime Jankulovski i GAIS mål. Tyvärr kommer Luven lite ur vinkel och får avsluta med vänsterfoten vilket leder till att bollen går rakt på Dime i mål. Synd eftersom det hade varit kul att spräcka GAIS nolla. Istället är det GAIS som i matchens sista mål, detta i den sista minuten efter ett lågt distansskott. Matchen slutar därmed 0-6. Jag är väldigt nöjd med killarnas inställning och arbetsmoral, vi sliter verkligen för varandra och alla gör så gott dom kan. Jag tycker dessutom att vår andra halvlek är klart bättre än vår första då vi får lite mer att säga till om. Positivt är också att jag tycker vi ligger rätt i våra positioner även om spelarna kanske inte alltid kände det men det beror ju främst på att motståndet var oss övermäktigt. GAIS spelade 4-2-3-1 vilket innebar att de också hade tre centrala mittfältare vilket gjorde det svårt för oss då vi inte blev numerärt överlägsna på denna viktiga del av banan. Alla i laget får med beröm godkänt med extra plus till Björn som var suverän innan skadan i mitten av andra halvlek (även Matte som ersatte Björn gjorde det väldigt bra), Jimmie som i andra halvlek är lysande som vänsterback, Tobbe Luvenberg som gjorde en väldigt bra andra halvlek och Slätteskär som nog sprang en maraton. Förhoppningsvis kan vi ta med oss lite av matchens tempo mot Stigens IF på söndag då vi spelar vår sista match innan sommaruppehållet. En sak är säker, om alla springer som i denna match så kommer vi bli otroligt svårslagna.

-Thomas Sernemo, KIF-