Kungshamns IF - Eds FF   2-2  (1-0)

1-0  Niclas Talp
1-1  Marcus Leander
1-2  Mattias Jonsson
2-2  Niclas Talp
(A.Bickel)
(-)
(J.Arvidsson)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Andreas Hartvigsson - Niklas
Talp - Tobias Luvenberg
Alexander Bickel
Johnny Arvidsson - Daniel Slätteskär
Izudin Velic - Hector Maravilla - Jimmie Larsson

Avb
Jonatan Gerrbo                                     72" Andreas Hartvigsson
Joakim Mattsson   80" Daniel Slätteskär
Adam Orstam
Robin Wickins
Adam Johansson      Publik: 75

Seriepremiären på Brastad Arena mot fjolårets tvåa i div. 4 Eds FF började bra. Vi tog direkt tag i spelet och tryckte tillbaka Ed på. Alla spelare ville ha boll, vi hade bra rörelse och rullade bollen fint längs marken. Då det blåste en hel del beslutade vi oss för att ha medvind i den första halvleken och hur mycket detta påverkade spelet är svårt att säga, helt klart är dock att vi var det betydligt bättre laget i första halvlek. Vi kom ofta runt på kanten, vi hade många fina skottlägen strax utanför 16-metaren men vi var för obeslutsamma och gjorde det hellre svårt än gick på skott. Överlag slarvade vi lite för mycket i avgörande lägen offensivt.  I matchens 17:e minut tog vi ledningen efter hörna. Bosse slog hörnan, Bickel skarvade och Nicklas Talp sköt behärskat in 1-0, ett vid det laget mycket rättvist resultat. Efter detta hade vi många bud på fler mål men återigen var vi för obeslutsamma och många bra tillfällen rann ut i sanden. Ed hade egentligen bara en enda chans i första halvlek, ett friläge som deras forward lyckligtvis placerade utanför. 1-0 blev halvtidsresultat, ett resultat som inte speglade matchbilden, vi borde haft en klart större ledning i halvtid.Inför den andra halvleken talade vi om tålamod, om att vi måste hålla i bollen och vara kyliga. Vi var helt på det klara med att Ed kände sig nöjda med att bara ligga under med 0-1 och att våra motståndare nu skulle (med vinden i ryggen) försöka trycka på. Tyvärr lyckas vi inte med det vi talade om, vi spelade stressat, vi tappade väldigt mycket boll på mittfältet och fick inte alls igång spelet. Detta, tillsammans med att vi i stort sett inte vann en enda närkamp eller andraboll gjorde att Ed kunde komma in i spelet. Deras kvittering var ett tydligt bevis på att dem nu var mycket hetare än oss. Upprinnelsen till målet är att en spelare i Ed vinner två motlägg innan bollen spelas in i vårt straffområde och en annan Ed-spelare vinner ytterligare ett motlägg och bollen rullar i mål. Helt plötsligt är en match som varit vår i 45 minuter helt jämn. Ed fick med målet nytt självförtroende och var nära att ta ledningen men Björn svarade för en högkaratig räddning när han kastar sig och får en hand på bollen som är på väg in i hans vänstra kryss. Eds ledningsmål skulle emellertid komma. Återigen är det vi som bjuder på målet genom att ligga för långt ifrån vår motståndare och inte vara tillräckligt tuffa i närkampsspelet. Denna gång är det Eds högermittfältare som kan, alldeles för ostört, avancera fram och till slut trycka in bollen i bortre hörnet. Tilläggas kan att vi hade kontroll på bollen men mycket slarvigt gav bort den och det blev vi straffade för. Efter Eds mål försöker vi ta oss samman lite och spelet blir marginellt bättre men vi skapar inga heta chanser. Sista tio går vi över och spelar 3-3-4 för att försöka åstadkomma en kvittering vilken vi alltså lyckas med. Återigen är det en fast situation och återigen är det Talp som gör mål. Denna gång är det en inläggsfrispark som Johnny Arvidsson slår och i tumultet som uppstår efter denna frispark kan Talp trycka in sitt, och vårt andra mål för dagen. Efter målet skapar vi faktiskt en del oreda i Eds försvar och med lite tur hade vi också kunnat trycka in ett segermål.Jag är både nöjd och besviken efter premiären. Nöjd därför att vi ändå kommer tillbaka och lyckas kvittera samt över spelet stora delar av första halvleken men missnöjd eftersom jag tycker vi borde vunnit matchen utifrån vår första halvlek där vi helt klart skall ha en större ledning än 1-0. Den andra halvleken är bara att glömma, inte mycket var bra i denna och vi måste kunna spela bra fotboll i mer än 45 minuter. Ed, som av mig är tippat i toppen, visade att man är ett bra lag och att laget med säkerhet kommer tillhöra just toppen när säsongen är slut. För oss gäller det att nöta på, träna på att spela enklare sista 1/3. Första halvleken visade en hel del positivt från vår sida, kan vi ta med oss den prestationen men med förbättringen att vara mer effektiva och bestämda kommer detta bli mycket bra.I den första halvleken är samtliga klart godkända men i den andra underpresterar vi kollektivt. Björn, Hartivg och Talp kvitterar ut bäst betyg hos oss.

-Thomas Sernemo, KIF-