Kungshamns IF - IFK Åmål  3-1  (2-0)

1-0  Jimmie Larsson
2-0  Fredrik Luvenberg
3-0  Jonatan Gerrbo
3-1  Andreas Johannesson
(I.Velic)
(J.Larsson)
(A.Bickel)
(-)

Björn Johansson
Muhamed Velic - Anders Regnell - Niclas
Talp - Johnny Arvidsson
Alexander Bickel
Jimmie Larson - Robin Wickins
Tobias Luvenberg - Izudin Velic - Fredrik Luvenberg

Johan Sahlin                                     55" Björn Johansson
Joacim Mattsson   86" Alexander Bickel
Jonatan Gerrbo
Andreas Escudeiro
Anders Ralbring      Publik: 125

Innan matchen mot IFK Åmål var vi obesegrade i tre matcher, denna svit är nu uppe i fyra då vi lyckades vinna matchen med 3-1 efter ledning med 2-0 i paus. Vi gick på knockout i denna match och ledde efter sex minuter med 2-0 efter mål av Jimmie och Fredrik Luvenberg. Redan i matchens första minut gjorde Jimmie vårt första mål och snyggt var det dessutom. Vi lyckades etablera bra spel och komma runt på vår högerkant, efter flipperspel nickar Izzu bollen till Jimmie strax utanför 16-metaren. Jimmie tog behärskat emot bollen på bröstet och pangade in 1-0 i målvaktens vänstra kryss. Bara fem minuter senare kunde Fredrik Luvenberg utöka vår ledning. Återigen kom vi runt på vår högerkant och Fredrik trycker in 2-0 efter inspel av Jimmie. Så långt var det bara ett lag på banan – vi. Efter 2-0 bör vi även göra 3-0. Efter en snabb spelvändning där Tobbe Luvenberg springer ifrån sin motståndare på högerkanten spelar han in bollen i mitten där Izzu har öppet mål men tyvärr får han ingen ordning på avslutet och bollen träffar inte ens mål. Där borde det varit ytterligare mål för oss. Senare i första halvlek är vi ytterst nära att göra mål igen. Wickins tar sig in i straffområdet och släpper ut bollen till höger där Tobbe kommer helt fri, tyvärr lyckad målvakten i Åmål rädda Tobbes skott och vår tvåmålsledning står sig fram till paus. Åmål skapade inte mycket, två frisparkar varav den ena strax utanför 16-metaren var det farligaste som våra motståndare kom i första halvlek. Den första räddar Björn säkert och den andra tar i muren. Stabilt spel och som vanligt (hittills under seriespelet) är vi väldigt bra i första halvleken men även denna match är vi lite för ineffektiva trots att vi alltså ändå gör två mål i första halvlek.

I paus pratar vi om att behålla lugnet, inte vara rädda för att släppa in mål och fortsätta vara det spelförande laget. Detta går ok även om vi faller tillbaka lite i andra halvlek och det beror främst på att vi är lite för sugna på att slå en avgörande passning för tidigt istället för att hålla i bollen och låta våra motståndare jaga. Åmål lyfter upp en del folk och fortsätter slå långa bollar, något vi försvarar oss väl emot. I det stora hela släpper vi inte till mycket chanser i själva spelet utan försvarsspelet är stabilt. Åmål får dock en gyllene chans att komma in i matchen då dom får en straff i mitten av andra halvlek. En straff som jag tycker såg billig ut men det kanske beror på att jag är partisk. Straffen slås av förra årets skyttekung i div. 4. David Johannesson men Björn nyper denna och vi lyckas freda vårt mål även på returen – en mycket viktig räddning. Björn visar återigen varför han är seriens bästa målvakt! Efter straffmissen har vi en hel del bra kontringslägen som vi inte lyckas förvalta tillräckligt bra och bakåt spelar vi fortsatt stabilt. Det är också vi som gör nästa mål, i matchminut 85 blir Bickel frispelad av Johnny men får inte med sig bollen ordentligt och kommer istället för nära målvakten som kan rädda, bollen rullar emellertid ut till Gerrbo som kyligt lyfter in 3-0 över Åmåls målvakt. Nu kändes matchen helt avgjord och förmodligen kände spelarna detsamma för nu slappnar vi av totalt och låter Åmål reducera, bara minuten efter vårt 3-0 mål. Minuten efter det är det nära igen, återigen står vi och sover lite och en åmålspelare springer sig fri, rundar en utrusande Björn och träffar sedan utsidan av stolpen. Där hade vi tur och det hade känts riktigt onödigt att släppa in Åmål i matchen p.g.a. nonchalans från vår sida. Efter denna chans händer inte så mycket mer och matchen slutar alltså 3-1 till oss. Segern var odiskutabel och fullkomligt rättvis. Vi visar återigen att vi är på rätt spår, vi spelar säkert försvarsspel över hela planen, ställer om snabbt, fyller på i boxen och visar stundtals fint passningsspel och bra och kreativa kombinationer offensivt. Särskilt nöjd med segern är jag då vi faktiskt hade både Slätteskär och Hartvig avstängda. Detta visar att vi även har bredd i truppen. Det som är negativt, om man nu skall fokusera på det efter en bra match är att vi slappnar av efter vårt 3-0 mål och släpper ett onödigt baklängesmål. Vi har även en tendens att vilja slå den avgörande passningen för fort. Positivt från matchen var också att Gerra och Jimmie gjorde sina första seriemål för säsongen, förhoppningsvis kommer det komma fler från dessa herrar. Kul också att Wickins kunde spela, trots sin onda höft. Han gjorde det mycket bra så länge han orkade. Bäst i ett lag där alla återigen stod för en storstilad arbetsinsats var Björn, Bickel och Jimmie.

-Thomas Sernemo, KIF-