Läs gästreporter Jonas Larssons matchreferat!
bjöd på en hel del målchanser trots mer kamp än skönspel. I en match där lagen får tillskrivas var sin halvlek blev Daniel ”Wille” Wilhelmsson stor matchhjälte.

Det var Kungshamn som tog kommandot i matchinledningen och ett märkbart nervöst LFF slarvade med både markering och passningsspel. Redan efter 8 minuter kunde Kungshamns duktige forward Viktor Olsson språngnicka in ett rättvist ledningsmål via stolpen. De gulsvarta agerade statister. Backlinjen i LFF sattes ordentligt på prov i den första halvleken där framförallt Patrik Moberg stod upp bra för sitt lag. Bakom honom har LFF även sin målvakt Andreas Gustavsson att tacka för många bra räddningar. Ett darrigt LFF ska vara glada att KIF inte kunde utnyttja de lägen man skapade i första halvlek på ett bättre sätt.
- Första 25 var inte bra, vi slarvar med passningar och tittar för mycket på boll. Vi var inte riktigt med i matchen då och det var nära 0-2, säger Mats Amandusson huvudtränare i LFF.

LFF fick inget grepp om bollen och hade för korta anfall. Mittfältet ägdes av KIF där framförallt Jimmie Larsson utmärkte sig. Kungshamn spelade mycket på de stora ytor som gavs mellan Lysekils backlinje och mittfält. Det var för långt mellan LFF:s lagdelar. Viktor kunde tillsammans med sin partner Fredrik Andersson på topp ha sårat ett för tamt försvar betydligt mer, om bara skärpan funnits. Kungshamn lyckades inte döda matchen och istället kunde LFF sakta men säkert kriga sig in i handlingarna. Ali Attie fick mer boll och skapade vid varje bollkontakt oreda för kungshamn från sin vänsterkant. I den 36 matchminuten skulle det också resultera i mål. Ali fick en boll ute på sin vänsterkant, tar emot och skickar iväg ett långt inlägg. Björn i målet ser ut att kunna plocka ner den komfortabelt men tappar istället bollen mitt framför fötterna på Daniel Wilhelmsson som påpassligt kan rulla in kvitteringen. LFF får efter målet ny energi och deras duktiga forwardstrio Ali Attie, Daniel Wilhelmsson och Rikard Karlsson fick mer boll att jobba på. Matchen böljade fram och tillbaka under resterande delen av halvleken. Inget skönspel men det skapades ändå en del halvchanser åt båda håll. Andreas Gustavsson och Björn Johansson tvingades till några svettiga räddningar innan domaren blåser av för halvtid. Kungshamn hade vunnit första halvlek klart i bollinnehav medan LFF spelade ett mer rakt och chansartat spel. Andra halvlek var det ombytta roller.
- Jag trodde vi skulle ta över mer och utnyttja de stora ytor som gavs. Istället börjar vi spela för mycket långbollar och låter de tar över spelet, säger Mikael Johansson, huvudtränare i Kungshamns IF.

Direkt på avsparken i andra halvlek så prövar Ali lyckan. Han skickar iväg ett skott som tvingar målvakten att tippa bollen till hörna. LFF rivstartade och tog för sig mer över hela banan. Tremannamittfältet med Daniel Slätteskär, Thomas Sernemo och Robin Karlsson var mer delaktiga i spelet och därav kunde man få lite längre anfall. ”Wille” och Ali kom gång på gång i bra löpningar runt en stångandes Rikard Karlsson och när bollarna nu kom från mittfältet istället för backlinjen så höjdes kvalitén avsevärt. Längre anfall och fler folk i andravågen av LFF gjorde att Kungshamn föll med laget och inte orkade upp med tillräckligt mycket folk i omställningarna. I den 63 matchminuten gav trycket från LFF utdelning. LFF:s rivjärn Robin Karlsson hittar en fristående ”Wille” som behärskat rullar in sitt andra mål för dagen och LFF har nu vänt underläge 0-1 till ledning med 2-1.
Efter målet ändrar LFF från en 4-3-3 uppställning till 4-4-2 för att säkra bakåt. Kungshamn försökte komma runt på kanterna men lyckades inte skapa mer än en riktig farlighet. Det var Anders Ralbring som sköt från 16 meter och tvingade duktige Skarven till en räddning. På returen som lämnas studsar bollen som i ett flipperspel innan LFF lyckas freda målet via stolpen. Närmare än så kom aldrig Kungshamn. I slutet av matchen kunde LFF kontrollera händelserna och många i Kungshamn tappade humöret. Det hettade till ordentligt och humöret rann över på Kungshamns Izudine Velic. Han fick sitt andra gula kort efter att han sparkade bort bollen i ren vrede. När matchen blåstes av kunde man konstatera att skillnaden mellan lagen var att LFF med ”Wille” i spetsen var effektivare för dagen. Patrik Moberg och Viktor Ohlsson utropades som bäst på plan i respektive lag, av speakern. Men det finns andra att lyfta fram.
- I vårat lag vill jag gärna ge extra beröm till Magnus Johansson för sitt säkra försvarsspel. I LFF var deras tre forwards mycket duktiga och hotade ständigt, säger Mikael Johansson.

Ett LFF som startade märkbart nervöst spelade upp sig betydligt och visade att de är att räkna med i år.
- Vi var mycket hetare i andra halvlek. Vi spelade med ett helt annat lugn, hade mer boll och kunde utnyttja ytorna som framförallt ”Wille” och Ali fick på ett bättre sätt. Jag är nöjd med hela laget idag så det är tufft att framhålla någon enskild spelare. Måste jag så jag nämner jag Robin Karlsson som kämpar kopiöst på mitten. Såklart även ”Wille” som avgör matchen, säger en nöjd Mats Amandusson.

Jonas Larsson gästreporter

21 Apr 2008 inlagd av Webbis