Ytterby IS - Kungshamns IF   8-1  (3-1)

2-1   Viktor Olsson (A.Henriksson)

Laget

Anders Svanberg
Anders Ralbring - Alexander Bickel - Magnus Johansson - Andreas Hartvigsson
Martin Albertsson - Johnny Arvidsson - Andreas Öster - Anders Regnell
Viktor Olsson - Anders Henriksson

Felix Hansson
Jonatan Gerrbo
Carl-Johan Gansing
Fredrik Stjerndahl

Årets sista seriematch blev till slut en plåga för Kungshamn. Efter att i första halvlek ha hängt med i matchen hyfsat fick vi stora problem i andra halvlek. Ytterby hade under de första 45 minuterna ett klart grepp om matchen men Kungshamn hade ändå stundtals inslag till bra spel och vasshet i attackerna. Ytterby visade dock upp en klokare och större rörlighet, ett säkrare och effektivare passningsspel, en bättre teknik och en starkare fysik vilket resulterade i ett tydligt kommando och en 3-1-ledning vilket väl motsvarade första halvlekens matchbild.
Andra halvlek blev, i mina ögon i alla fall, en pinsam tillställning. Vi lyckades inte etablera någon större säkerhet i spelet och inte heller någon spets värd att nämna i anfallen, vi kom i stort sett inte ens nära deras mål. Det var endast Jonatan Gerrbo som lyckades hota Ytterbys försvar lite grand vid några tillfällen. Ytterby däremot blåste på och vi hängde inte med, men de fick inte utdelning som motsvarade spel och chanser. Ju längre matchen gick ju större problem fick vi att stå emot. En kombination av psykologi, fysik och en man utvisad ökade svårigheterna att konkurrera i matchen. I slutskedet strömmade de in målchanser när motståndarna sprang igenom våra dåligt placerade lagdelar med täta mellanrum och Ytterby gjorde också tre mycket sena mål. Den här avslutningen var inte vacker och kändes onödig på olika sätt och av olika anledningar. Det var en mycket stor nivåskillnad mellan lagen. Det var inte många spelare som kunde konkurrera med våra motståndare i dagens match. Min uppfattning är att det bara var Viktor Olsson i första hand och även i viss mån också Jonny Arvidsson och Anders Rahlbring som höll div III-nivå i serieavslutningen. Trevligt var också att se Jonatan Gerrbos pigga inhopp.

-Tony Fylksjö, KIF-