Kungshamns IF - Ytterby IS     0-0  (0-0)

Laget

Björn Johansson
Andreas Hartvigsson  - Joakim Patriksson - Magnus Johansson - Jimmie Larsson
Johnny Arvidsson - Izudin Velic - Rickard Olsson - Viktor Olsson - Christian Öster
Anders Henriksson

Daniel Wilhemsson
Martin Albertsson
Anders Ralbring
Felix Hansson
Jonatan Gerrbo

Seriens första utmaning bestod av ett möte mot seriefavoriten Ytterby IS på Himlavallens vårunderlag. Ytterby visade sig också vara ett mycket bra div. III-lag, fysiskt starka och bollskickliga. Vi gör dock en mycket bra insats där vi genomför det defensiva arbetet på ett organiserat och disciplinerat sätt. Vår motivation och attityd till matchen är också av god kvalitet. Till detta har vi ett anfallsspel där vi skapar flera målchanser av god kaliber. Av anfallsspelet kan vi dock önska ett mer varierat sätt att gå till anfall, där vi också får en längre bollhållning lite längre upp i banan. Detta också för att gynna vårt försvarsspel som därigenom får lite mer avlastning. Matchbilden hade karaktären av en Ytterbydominans angående bollhållning och de skapade också ett tryck mot oss under några perioder under matchen där vi fick det slitsamt. Speciellt under de sista 15 minuterna av första halvlek och de första 10 minuterna av andra halvlek var vi lite illa ute. Där var vi extra trötta och tog några dåliga beslut. De skapade dock inte så många skarpa lägen på grund av att vi inte släppte till de farliga ytorna bakom vår försvarslinje. Under andra halvlek lyckades vi skapa ett antal, cirka 4-5, riktigt bra målchanser på våra snabba omställningar vilket är positivt. Här saknades däremot tillräcklig skicklighet och en jämnare yta för att vi skulle få utdelning. Som sammanfattning kan sägas att jag är mycket nöjd med vår prestation och det känns bra med en poäng i den här matchen. Att vi inte släppte in något mål är mycket positivt medan det däremot finns mer att önska av vår effektivitet i våra avslut, ett eller två mål bör vi göra på dessa chanser vi producerar. I ett bra lag vill jag lyfta fram Björn Johansson, Joakim Patriksson och Viktor Olsson. Nu ser vi med nyfikenhet och lust fram emot nästa match mot Kållered borta. Det är nog en minst lika svår prövning, men vi har en skön känsla i gruppen efter premiären.
-F O T O-

-Tony Fylksjö, KIF-