Kungshamns IF - IF Väster     3-0  (1-0)

1-0   Anders Henriksson
2-0   Izudin Velic
3-0   Andreas Öster
(J.Arvidsson)
(Straff)

Laget

Björn Johanson
Anders Ralbring - Andreas Hartvigsson - Magnus Johansson - Jimmie Larsson
Johnny Arvidsson - Viktor Olsson - Izudin Velic - Christian Öster
Daniel Wilhemsson - Anders Henriksson

Andreas Öster
Jonatan Gerrbo
Samuel Dirscher
Fredrik Stjerndahl

Under den första halvtimmen hade vi stora problem i matchen. Med mina ögon såg det ut som om det var på det centrala mittfältet vi behövde ändra på i första hand för att få mer att säga till om. Vi gjorde också en ändring, vi bytte från 4-4-2 till 4-5-1. I och med detta vände också matchbilden till vår fördel. Om det var det som var förklaringen till vändningen är svårt att säga, men man vill ju gärna tro det. Åtminstone var det nog en del av förklaringen. Trots att Väster dominerade de första 30 minuterna lyckades de inte skapa några större chanser förutom ett skott i undre delen av ribban som studsade ner precis framför mållinjen och som vi lyckades få bort från farlig mark. Oroväckande under den här perioden var att det fanns en stor yta mellan vår backlinje och vårt mittfält där Västers mittfältare och forwards fick ha mycket boll ostörda. Det viktigaste var dock att de inte fick komma bakom vår backlinje och nära vårt mål och skapa chanser. Den sista kvarten fick vi igång lite spel och lyckades också skapa några målchanser varav den sista resulterade i 1-0. Det var det sista som hände i första halvleken och Anders Henriksson var målgörare på assist från Johnny Arvidsson.I uppstarten av den andra halvleken märktes en säkrare och aktivare attityd hos spelarna. Efter 10 minuter av halvleken får vi också en straff samtidigt som Väster drabbas av en frilägesutvisning på deras målvakt, alltså en dubbel bestraffning. Viktor Olsson kom fri med målvakten men drogs av densamme efter att ha passerat honom. Izudin Velic satte straffen säkert och skickligt. Efter detta skapade vi ett stort antal mycket bra lägen till att göra ytterligare mål i matchen, vi fick stora ytor och visade stor anfallsvilja. Den som lyckades att göra mål på en av dessa var Andreas Öster med ett skott från mycket långt håll där den nyinsatte Västermålvakten svarade för ett mycket märkligt agerande. Väster gjorde försök under andra halvleken med att försöka reducera i första hand men hade väl egentligen bara ett bra avslut som Björn Johansson skickligt tippade till hörna. Vi gör 60 riktigt bra minuter, de 60 avslutande, i denna extra viktiga match. Det var skönt att vinna vår första match i årets seriespel. Det brukar bli en sådan fokusering på nollan i vinstkolumnen och den bördan är skön att nu slippa. Dagens mest glimrande guldkorn i Kungshamn, där alla var mer eller mindre bra, var Jimmie Larsson.

-Tony Fylksjö, KIF-