Ny vinst i slutminuterna

Utsikten tog på onsdagen sin 6:e raka seger, och 10:e totalt under våren, genom att besegra Kungshamns IF hemma på Ruddalen. Sett till tabellen så var det väntat men alla skall veta att det satt mycket hårt åt.
Liksom förra veckan så låg Kiken under men vände och vann!
Och slutminuterna tillhör numera Benjamin Westman. Även idag så blev "Banjo" matchhjälte med ett sent segermål.
Hans 2-1 kom i den 86:e matchminuten.
Nu med matchreferat!

Återigen så kom alltså Utsikten tillbaka från ett underläge i den andra halvleken. Gästande Kungshamn hade inlett matchen klart bäst och ledde i paus med 0-1 efter Viktor Olssons ledningsmål efter dryga kvarten. En ledning som kanske till och med kunde ha varit större.
Bland annat så hade gästerna ett ribbskott och ytterligare någon halvchans. Hemmalaget hade en hel del boll, flertalet hörnor men skapade bara en riktigt bra chans när Andreas Karlsson drog till med vänstern. Skottet klarades dock av Kungshamns målvakt.
Kungshamns vassa anfallspar fortsatte att hota Kikens försvar i den andra halvleken, en halvlek som dock hemmalaget kämpade sig in mer och mer i. Laget tog över mer av spelet men chanserna lyste fortfarande med sin frånvaro utan det var Kungshamn som var farligast i sina spelvändningar.
Men efter 68 minuters spel så tappar Kungshamns täta defensiv i koncentrationen. På ett inkast kan Benjamin Westman löpa sig loss från sin försvarare och lobba över en felplacerad målvakt. Avslutet tar i ribban men returen trycker Andreas Hagman distinkt i nät till 1-1.
Målet öppnar upp den här matchen rejält och båda lagen öser på framåt och skapar chanser. Fortsatt är det Kungshamn som skapar mest, och har ett jätteläge med ett volleyskott från nära håll som dock Mikael Hedlund räddar.
I förra omgången vände Kiken mot Ytterby och avgjorde i slutminuten. Vi skulle få samma utveckling i denna match. Oavgjort när klockan tickade upp på 86 minuter och då kommer chansen. En snabb kontring på inbytte Joakim Palmerén, som tar med sig bollen och spelar diagonalt över till Benjamin Westman. "Banjo" är helt fri med målvakten och kan via stolpen skjuta 2-1 för Utsikten!
Andra matchen i rad där Benjamin sätter ett viktigt mål i slutskedet.
Under de sista minuterna försvarar sig Kiken bra och kan bärga sin sjätte raka seger.
Men det satt hårt åt och man kan fråga sig om 2-1 till Utsikten var rättvist sett till hela matchen?
- Nej, ärligt sagt så kanske inte, säger tränare Magnus Dahlqvist med lite distans till vårens sista match.
Han fortsätter;
- Första halvlek är usel där jag tycker att vi inte tar det på allvar. Men vi höjer oss ett snäpp i andra halvlek även om vi inte är helt nöjda med vad vi presterar.
Mer exakt; vad var det som inte fungerade igår?
- Svårt att sätta fingret på det idag men framför allt så tycker jag att flera spelare hade fel inställning till matchen redan från början. Det gör att vi inte går in fullt i duellerna, inte tar löpningarna för varandra utan tror att vi skall "lira" ut vissa lag.
- Jag tycker att vi borde börja ställa högre krav på varandra när det gäller arbetsinsatsen och börja spela enklare när vi har dagar då inte spelet fungerar.
Trots detta så kommer vi tillbaka och vinner. Varför?
- Grabbarna gav sig f-n på det i halvlek, samt att vi utnyttjar våra chanser. Det sista är glädjande eftersom det är någonting som vi har tränat en hel del på sistonde. I början på serien kunde vi skapa 10 chanser för att gåra 1 mål men nu det senaste så har det räckt med 2-3 chanser. Vi har blivit mer effektiva och försöker få in mer folk i straffområdet.
Detta var inte första gången den senaste tiden som vi vinner utan att spela på topp. Det måste ses som en styrka i sig. Finns det någon speciell orsak till detta undrar man ju.
"Dala" utvecklar vad han tror är orsaken till detta;
- Alla lag har ju svackor under en säsongen och skall man hänga med i toppen så gäller det att vinna, eller att ta poäng, även under den perioden. Detta har vi gjort hittills. Orsakerna till att vi har vunnit är nog att vi har individuellt skickliga spelare men även att det finns en hel del rutin i laget.
Någon speciell spelare du vill ge högt betyg efter denna match?
- Svårt att nämna någon när man vet att alla kan så mycket bättre.
10 segrar på vårens 12 matcher. Du måste vara mycket nöjd med vårsäsongen?
- Ja det såklart, det är en härlig känsla att läsa tabellen! Det vi åstadkommit
kan ingen ta ifrån oss, men vi går en tuff höst till mötes där vi kommer vara
jagade av lagen bakom. Nu kommer en välbehövlig och viktig återuppbyggnadsperiod innan höstsäsongen drar igång. Tycker dock att vi haft ett tufft spelprogram med12 A-matcher på 8 veckor och fått alldeles för mycket skador på grund av för lite tidt ill rehab/styrketräning. Detta har fört med sig att vi fått göra många rokader med spelare vilket inte är optimalt. Dock har de som ersatt  gjort det bra, meni längden blir vi svagare som lag.

Ytterby hemma 4 augusti är nästa insats. Men före den omstarten är det ytterligare en veckas träning, semester innan vi stöter på Kungshamn igen under träningslägret där uppe under vecka 30.
Och just det; B-lags match nu på måndag mot Gunnilse! Vinst där så får även reservlaget ta semester som serieledare.

UTSIKTENS BK - KUNGSHAMNS IF 2-1 (0-1)
0-1 Viktor Olsson (i.u)
1-1 Andreas Hagman (Benjamin Westman)
2-1 Benjamin Westman (Joakim Palmerén)