Utsiktens BK - Kungshamns IF  2-1  (0-1)

0-1   Viktor Olsson (Daniel Wilhemsson)

Laget

Björn Johansson
Anders Ralbring - Magnus Johansson - Fredric Blomster - Jimmie Larsson
Andreas Hartvigsson - Viktor Olsson - Johnny Arvidsson- Jonatan Gerrbo
Daniel Wilhemsson - Anders Henriksson

Patrik Henriksson
Alexander Rödström
Carl-Johan Gansing

Kungshamn gör återigen en mycket bra prestation där faktorerna ansträngning och inställning används på ett tillfredsställande sätt. Dessutom var det defensiva arbetet av hög klass för det mesta. Den överlägsna serieledaren mot laget som ligger sist kunde väl bara få en utgång? Javisst, det blev hemmaseger, men resultatet var knappt (2-1) och det satt dessutom hårt inne. Ser man sedan till matchbilden är hemmasegern mycket tveksam. När det gäller bollinnehav är fördelen till Utsikten men när det gäller målchanser har Kungshamn fler skarpa lägen. Kungshamn har dock inte som lag visat förmågan att avgöra dessa jämna matcher, varken defensivt eller offensivt. Det har varit ett antal liknande matcher under vårsäsongen.
Under den första halvleken är det Utsikten som har mest boll och skapar efter en stund in i densamma ett litet tryck mot Kungshamns mål, dock utan att skapa så mycket tydliga målchanser. Utsikten har i alla fall två avslut från nära håll som Kungshamnsmålvakten Björn Johansson med enkelhet avstyr från att passera över mållinjen. I övrigt skapar Göteborgslaget bland annat ett betydande antal hörnor och dessa är bra slagna, inåtskruvade nära mål, men Kungshamns målvakt Björn Johansson tillsammans med sina lagkamrater fredar sitt mål från påhälsning. Däremot skapar Kungshamn några mycket vassa målchanser, varav ett resulterar i 1-0 i den 16:e matchminuten genom en nick av Viktor Olsson, via ribban och in i mål. Utöver målet har Daniel Wilhelmsson två högkaratiga målchanser utan att lyckas.
Andra halvleken är jämnare än den första och är mållös till den 68:e minuten då Utsikten efter en stunds tempohöjning gör 1-1. En stolpretur sätts distinkt i Kungshamns målbur. Efter denna kvittering skapas inte så mycket bra målchanser, likt under matchen i övrigt. Kungshamns Daniel Wilhelmsson har dock ytterligare två mycket bra situationer för att kunna göra mål på, ett volleyskott som målvakten skickligt parerade och ett lobbförsök, men lyckas inte. I detta skede är det Kungshamn som är det något spetsigare laget men det blir ändå Utsikten som kommer att avgöra den här matchen i den 85.e minuten. De gör mål efter en snabb omställning, trots att Kungshamns försvarslinje är hemma och har ett överläge i numerärt antal spelare som är direkt inblandade i situationerna som föregår målet. Ett snabbt utspel på kanten, driver bollen, inspel och avslut: stolpe in. Matchen avgörs här med ett vackert mål. Efter målet lyckas inget av lagen hota motståndarna så att det är direkt nära mål.

-Från Utsiktens hemsida-

-Tony Fylksjö, KIF-