Stenungsunds IF - Kungshamns IF  6-2  (3-1)

0-1   Anders Henriksson
6-2   Viktor Olsson
(V.Olsson)
(J.Larsson)

Laget

Martin Görling
Anders Ralbring - Magnus Johansson - Fredric Blomster - Andreas Öster
Jimmie Larsson - Johnny Arvidsson - Izudin Velic - Viktor Olsson
Christian Öster - Anders Henriksson

Jonatan Gerrbo
Anders Regnell
Martin Albertsson
Fredrik Stjerndahl

Den första seriematchen för höstsäsongen blev ett negativt fall. Vi bjuder inte på den konkurrens som krävs för att kunna ta poäng mot ett ungt motiverat och löpvilligt Stenungsund. Ja motståndarna var i stort sett överlägsna när slutsatsen skall dras om jämförelser mellan lagen.
Vi får dock en bra matchöppning med ett 1-0 mål redan i den fjärde matchminuten. Anders Henriksson sätter upp bollen i nättaket på ett tillslag inne i straffområdet efter att bollen tillfälligt studsat till honom. Efter målet är matchen fortfarande rätt så jämn ytterligare några minuter. Men sedan följer en period på cirka 15-20 minuter då Stenungsund kraftigt tar över taktpinnen. De är mycket löpvilliga, snabbare och skickligare med bollen än vad vi är. Framförallt har vi svårt med två av deras snabba, tekniska och utmanande offensiva spelare som dominerar ute på vår vänsterkant. Stenungsund gör också två mål under den här perioden. Därefter följer en period där Stenungsunds dominans avtar varpå de sista minuterna återigen starkt präglas av överläge för motståndarna, de gör också 3-1 på frispark. Andra halvlek känns det som om Stenungsund bara bevakar, kontrollerar och tillåter oss att vara med och styra matchbilden till viss del, speciellt efter deras tidiga 4-1 mål.
Nej, det här var en mycket svag insats. Positiva omdömen tilldelar jag endast Martin Görling och Christian Öster. Vi visar upp ett dåligt positionsspel och individuellt handlande i vårt försvarsspel. I vårt anfallsspel begränsar vi våra möjligheter med ett bedrövligt passningsspel och ett dåligt utnyttjande av fria intressanta ytor och löpningar som sätter motståndarna inför svårigheter. Trots att vi skapar några bra chanser under andra delen av de sista 45 minuterna vill jag hävda att Stenungsund tillåter det då matchen redan är vunnen för deras del. I sista matchminuten gör Viktor Olsson mål på ett distansskott strax utanför straffområdet. En skönhetsfrissering av siffrorna. Om jag skall vara självkritisk, och naturligtvis skall jag vara det, så var dispositionen av några spelare den här matchen dålig. Förmodligen bidrog det till en svagare lagprestation och därmed reducerade chanser till poäng. Mina tankar om att kunna spela bort Stenungsund visade sig vara för ambitiösa och naiva. Framöver krävs en starkare motivation och vinnarattityd plus piggare ben för att ta
poäng i matcherna.

-Tony Fylksjö, KIF-