Kungshamns IF - Slottsskogen/Godhem   3-4  (1-3)

1-2   Izudin Velic
2-3   Viktor Olsson
3-4   Anders Henriksson
straff
(K.Pettersson)
(J.Arvidsson)

Laget

Martin Görling
Anders Ralbring - Magnus Johansson - Fredric Blomster - Andreas Hartvigsson
Johnny Arvidsson - Keith Pettersson - Izudin Velic
Viktor Olsson -Anders Henriksson - Jimmie Larsson

Christian Öster
Jonatan Gerrbo
Alexander Bickel
Andreas Öster

Sista chansen att hänga på i kampen om nytt div III-kontakt hade den här matchen känslor av. Därför är det enligt mig obegripligt hur vi kan göra en sådan svag, virrig och tafatt första halvlek som vi gör. Det kan inte bara ha varit den starka motvinden som styrde skeendena. Vi hade problem med positioner, samarbete, individuellt försvarsarbete, höjd med det egna laget etc. Slottsskogen/Godhem gör både 1-0 och 2-0 tidigt i matchen och är mycket bättre än oss. Vi lyckas dock skapa 2-3 bra chanser som vi behöver göra åtminstone ett mål på. Vi får efter cirka en halvtimme en straff när Anders Henriksson hålls fast. Izudin Velic sätter bollen skickligt i ena hörnet medan målvakten väljer att kasta sig åt andra hållet. Vi får här en känsla av kontakt och matchen blir genast intressantare för vår del. Dock fortsätter vårt tama spel och Slottsskogen/Godhem gör också 3-1 i slutet på första halvlek vilket sätter oss i sämre läge igen. När den här halvleken ska analyseras får vår prestation ett dåligt betyg och jag upplever den som bedrövlig. Vi ska vara tacksamma att det inte står mer än 3-1 till motståndarna efter första halvlek.
Andra halvlek startar vi bra och tar kommandot direkt i inledningen. Med hjälp av medvinden och pausen dominerar vi matchen. Keith Pettersson serverar Viktor Olsson ett friläge och denne placerar bollen längs marken i det bortre hörnet precis innanför stolpen, ett anfall med två skickliga prestationer. Efter detta trycker vi på och kommer fram till ytterligare några fler målchanser men vi är inte tillräckligt effektiva. När det är cirka tio minuter kvar gör så gör Slottsskogen/Godhem 4-2 där bollen ändrar riktning på en av våra försvarares ben, en tung motgång. Det dröjer dock inte mer än några minuter förrän vi reducerar deras ledning till 4-3 genom en nick av Anders Henriksson assisterad av Jonny Arvidsson. Vi har sedan en stor chans att kvittera men lyckas inte. Om vi ska summera andra halvleken känns den positiv, vi dominerar matchbilden och de flesta situationerna förläggs till motståndarnas planhalva och flera av dem nära deras mål. Sett till hela matchen är vi bra offensivt men mycket dåliga defensivt, en bedrövlig första halvlek och en bra andra halvlek. Kanske hade vi varit förtjänta av en poäng men om det var något lag som utifrån matchbilden borde vinna den här matchen så var det Slottsskogen/Godhem vilket dom också gjorde. Några positiva helhetsinsatser hittar jag dock i vårt lag: Izudin Velic och Anders Ralbring. Även Jonny Arvidssons första halvlek är av positiv karaktär. Annars i övrigt inte div III-klass om man ser till hela matchen.

-Tony Fylksjö, KIF-