Kungshamns IF - Sävedalens IF   3-2  (1-2)

1-2   Viktor Olsson
2-2   Viktor Olsson
3-2   Izudin Velic
(J. Arvidsson)
(M.Johansson)

Laget

Martin Görling
Anders Ralbring - Magnus Johansson - Fredric Blomster - Jimmie Larsson
Johnny Arvidsson - Keith Pettersson - Andreas Öster - Izudin Velic - Jonatan Gerrbo
Viktor Olsson

Christian Öster
Martin Albertsson
Fredrik Stjerndahl
Anders Regnell

Det blir en mycket jobbig matchinledning resultatmässigt då vi hamnar i underläge med 0-2 redan tidigt i första halvlek. Dock är matchen spelmässigt relativt jämn och chansmässigt så är det vi som har överläge när vi ska räkna chanser av god kvalitet. Jonatan Gerrbo och Viktor Olsson är de spelare som har dessa chanser. Vi får när det är fem minuter kvar av första halvlek en reducering som känns mycket skön och förmodligen är ett avgörande bidrag till den fortsatta matchbilden och matchutgången. Ett vackert anfall avslutas med att Jonny Arvidsson levererar en djupledsboll till Viktor Olsson som springer sig fri och gör 1-2. När jag summerar den första halvleken tycker jag att vi har ett knappt övertag, både i spel och klara målchanser. I andra halvlek fortsätter vi att anfalla modigt och skapar några farliga målchanser direkt i inledningen, dock utan att göra mål. När vi sedan får Andreas Öster utvisad i mitten av halvleken känns inte chanserna stora att ta poäng i matchen. Trots tio man fortsätter Kungshamnspelarna att anfalla med mod och Sävedalen skapar inte allt för mycket även fast de prioriterar att anfalla med många spelare. Sävedalen visar upp ett brett lag vilket gör att vi får väldigt mycket ytor som är intressanta, centralt och bakom deras backlinje, enligt mig ett mycket svagt försvarsspel. Till slut (75:e minuten) får vi återigen utdelning på en djupledslöpning av Viktor Olsson som i kamp med målvakten får med sig bollen och kan förpassa den i ett ledigt mål. Efter detta mål gick båda lagen hårt för ett segermål och det var Kungshamn som lyckades göra det i den 90:e minuten. Viktor Olsson ställdes fri med målvakten, valde att passera honom med bollen och blev neddragen med straffspark som följd. Izudin Velic förvaltade detta uppdrag med en positiv utgång och den sköna 3-2-segern fastställdes därmed. Det ska sägas att Kungshamn också fick ett mål bortdömt någon minut innan, tveksamt enligt flera Kungshamnsspelare och anhängare. En summering av matchen enligt mig är att vi är det klart bättre laget och skapar betydligt fler skarpa målsituationer, därför känns segern mycket välförtjänt. Roligt är att se det mod och den energin till anfallsspel som fanns, även när vi var tio spelare på plan. Extra plus till Martin Görling för skickligt målvaktsspel, Jimmie Larsson för sitt defensiva och offensiva backspel och fotbollskonstnären Viktor Olsson som tycks vara inne i "the zone". Men laget som helhet gör en strålande prestation mot topplaget Sävedalen.

-Tony Fylksjö, KIF-