Kungshamns IF - Romelanda UF   2-3  (2-1)

1-0   Anders Ralbring
2-0   Viktor Olsson
(F.Hansson)
(J.Arvidsson)

Laget

Mikael Andersson
Alexander Bickel - Fredric Blomster - Anders Henriksson - Andreas Hartvigsson
Johnny Arvidsson - Anders Ralbring - Izudin Velic - Felix Hansson
Jimmie Larsson
Viktor Olsson

Andreas Öster
Anders Regnell
Fredrik Stjerndahl

De fem första minuterna i andra halvlek vände på den här matchen resultatmässigt. Från att ha lett med 2-1 efter första halvlek omvandlades dessa siffror för Kungshamns del till
ett underläge med 2-3. Min känsla var att den psykiska närvaron var mycket bristfällig, det såg så ut i situationerna i uppstarten av den andra halvleken, Romelanda fick husera alldeles för ostört.
Annars lovade inledningen av första halvleken en bra prestation. Under de första 25 minuterna visade Kungshamn upp ett rörligt spel med mycket passningar inom laget och intressanta kombinationer. Vi hade ett starkt grepp om matchen och Romelanda kom inte upp med tillräckligt med spelare i banan för att kunna hota oss ordentligt. Vi gör under den här perioden både 1-0 och 2-0 och vi har också en mycket vass målchans att göra 3-0. Det första målet kom efter tio minuter då Felix Hansson lyfter in ett inlägg som på bortre stolpen når Anders Ralbring som lugnt tar ner bollen och sätter dit 1-0. I 25:e minuten faller 2-0 via Viktor Olsson på ett distansskott högt uppe i nätet. I samband med det här ändrar matchbilden karaktär på ett tydligt sätt. Romelanda tar sig in i matchen och framförallt följer fler av deras spelare med längre upp i anfallen och gör det mer problematiskt för oss. De får också relativt stora fri ytor mellan våran backlinje och mittfält där också både deras forwards och mittfältare tar sig in och får dominera. Romelanda gör också efter cirka en halvtimme en reducering till 1-2 efter inlägg och nick ner i marken. En sammanfattning av den första halvlekens spel och målchanser tycker jag väl motsvarar 2-1 för Kungshamn.
Inledningen av den andra halvleken visar sig också vara avgörande för den här matchen. Efter en andravåg på en hörna och ett friläge är 2-1 vänt till 2-3 på några få minuter. Resten av matchen handlar mycket om att Kungshamn ska försöka kvittera och Romelanda prioriterar att behålla sin ledning med 3-2. Taktpinnen innehas av Kungshamn under återstoden av matchen, dock utan att skapa något större tryck. Däremot skapas det en 3-4 mycket klara mållägen som borde resulterat i åtminstone en kvittering. Romelanda tar sig också fram i några tydliga målchanser efter i första hand omställningar, speciellt i de döende minuterna av matchen.
Det här var en mycket dålig insats av Kungshamns lag om man ser till hela matchen. Trots inledande 25 minuter som var av hög klass och med en 2-0 ledning lyckades vi inte hålla i spel och resultat. Det här är matcher som vi måste vinna för att kunna konkurrera om
div III-spel med rimliga möjligheter. Mina känslor var att Kungshamns lag i den här matchen; bortsett från de första 25 minuterna, gjorde ett fattigt intryck. Några spelare förtjänar i alla fall plusbedömningar: i första hand Anders Ralbring från sin defensiva mittfältsposition men också Fredrik Blomster och Jimmie Larsson bokförs på plussidan.

-Tony Fylksjö, KIF-