Romelanda UF - Kungshamns IF     2-2  (0-1)

0-1   Anders Henriksson
2-2   Daniel Wilhemsson
(V.Olsson)
(A.Öster)

Laget

Samuel Dirscher
Andreas Hartvigsson - Joakim Patriksson - Magnus Johansson - Anders Ralbring
Johnny Arvidsson - Jimmie Larsson - Izudin Velic - Daniel Wilhemsson
Viktor Olsson
Anders Henriksson

Rickard Olsson
Felix Hansson
Andreas Öster
Jonatan Gerrbo

Det här var en viktig match mellan två lag som av omgivningen förväntas få kampas om att hänga kvar. Därför var det extra tråkigt och dåligt av oss att göra en sådan grå och svag prestation som vi gjorde. Det mest positiva med matchen så här i efterhand är att vi inte förlorar och att Romelanda därmed inte får tre poäng genom en vinst. Vi lyckas dock med detta genom en del flyt och mycket tur.
Det var en blåsig eftermiddag och vinden formade matchbilden. Vår uppstart av matchen var bra och under den första tiominutersperioden tycker jag att vi var det bättre laget och vi gör dessutom 1-0 efter åtta minuter. Målet tillkommer efter en hörna slagen av Viktor Olsson som Anders Henriksson går upp och nickar in från en position vid bortre stolpen. Resten av halvleken, förutom de sista 6-7 minuterna, har vi det svårt mot både motståndare och motvind. Romelanda anfaller med mycket spelare och skapar under första halvleken ett antal kvalificerade målchanser som borde resulterat i åtminstone något mål. Vi har problem med positionsspel, passningsspel och att vi är för avvaktande i vårt försvarsagerande kring eget straffområde. Dessutom tar vi en hel del mycket dåliga beslut. Alla dessa saker plus några till gäller också för andra halvlek vilket gör att slutsummeringen av vår insats i matchen blir på "nivå skräp".
I Inledningen av andra halvlek har vi 2-3 tillräckligt bra chanser för att vi ska kunna göra 2-0 men det lyckas vi inte med. Istället får Romelanda möjligheten att skapa flera målchanser, på grund av ett dåligt försvarsspel från vår sida. Omkring den 60.e minuten gör också Romelanda två mål inom loppet av cirka två minuter och matchen har en helt annan utgångspunkt, plötsligt och olustigt. Oroande med vårt försvarsspel i den här matchen är bland annat att motståndarna kommer igenom med bollen under kontroll bakom vår backlinje vilket gör oss mycket sårbara. Under återstående halvtimme gör vi några försök att kvittera men det känns inte som att vi har förmågan att göra mål i den här matchen. Romelanda skapar under den här delen av matchen ytterligare ett antal mycket skarpa lägen som de borde ha förvaltat till målresultat. Så, i den 93:e minuten med ungefär 20 sekunder kvar av tilläggstiden får vi en frispark på egen planhalva. Andreas Öster lyfter in bollen mot straffområdet och vid bortre stolpen löper Daniel Wilhelmsson igenom och nicklobbar, efter att bollen har studsat i marken, in 2-2-målet, en mycket skicklig aktion som kräver stor noggrannhet och teknik.
Poängen i den här matchen känns som en gåva. Romelanda var tillräckligt bra för att de borde ha avgjort matchen vid något skede mot ett grått, lojt (okoncentrerat?) och svagt Kungshamns IF. De hade dock inte den förmågan den här dagen. Som sagts tidigare, det gäller inte att bara vara snygg i matchdräkten, den är ett arbetsställ. Några spelare vill jag ge beröm: målvakten Samuel Dirscher, Försvarsspelarna Andreas Hartvigsson och Joakim Patriksson, Andreas Östers inhopp visade prov på en attityd som fler spelare måste ha inslag av.

-Tony Fylksjö, KIF-