IK Kongahälla - Kungshamns IF    2-0  (1-0)

Laget

Björn Johanson
Anders Ralbring - Magnus Johansson - Fredric Blomster - Jimmie Larsson
Jonatan Gerrbo - Johnny Arvidsson - Izudin Velic - Christian Öster
Keith Pettersson
Viktor Olsson

Anders Henriksson
Andreas Hartvigsson
Alexander Bickel

I en match som spelades i ganska hög värme och luftfuktighet hölls ett relativt lågt tempo. Det var en grå match där inget av lagen sprang tillräckligt mycket eller tog kamp på en nivå som är tillfredsställande för en div III-match. Det var dock Kongahälla som gjorde det minst dåligt, dessutom visade de upp ett bättre passningsspel och en skickligare teknik än Kungshamn. Anmärkningsvärt är att motivationen och attityden inte var starkare och högre hos Kungshamnsspelarna då det ser allt besvärligare ut i kampen om att få stanna kvar i division 3. Det var för många som agerade fripassagerare som hade fått ta på sig Kungshamnströjan idag. Inledningen av matchen var jämn där det inte skapades några större målchanser förrän Kongahälla gör 1-0 efter en hörna. Kungshamns målvakt Björn Johansson boxar ut bollen som hamnar hos en Kongahällaspelare som påpassligt nickar in 1-0. Det var för övrigt det första målet Kungshamn släppte in i samband med hörna i årets seriespel, ett snöpligt och oturligt dessvärre. Efter målet skapar Kongahälla ett par-tre goda målchanser men målutdelningen uteblir. Kungshamn skapar egentligen bara en målchans av bra kvalitet under första halvlek när Keith Pettersson alldeles i slutet får ett fint läge i straffområdet men slarvigt skjuter utanför. Hans vänsterfot brukar det annars vara mycket precision i, men dock inte den här gången.
Andra halvlek är inledningsvis, dock utan att vara bra, bättre från Kungshamns sida. Under den första halvan av andra halvlek skapar man ett antal, kanske 2-3 stycken, målchanser som borde förvaltats på ett mer effektivt sätt. När inte chanserna resulterar i mål och Kungshamn tröttnar tar Kongahälla över skeendena och radar upp flera klara mållägen. När det är cirka tio minuter kvar kommer så 2-0 via ett inlägg och avslut och matchen känns avgjord. Under de sista 20 minuterna dominerar Kongahälla klart och målvakten Björn Johansson får visa upp ett imponerande målvaktsspel för att det inte ska bli fler mål. Om man summerar matchen och framförallt de sista 20 minuterna motsvarar den utan tvekan en bild som gör Kongahällas seger mycket välförtjänt. Plus i Kungshamn, som kollektivt var tamt och energifattigt, går till Björn Johansson, Magnus Johansson (för de första 70 minuterna) och Jonny Arvidsson. Nu åker snart division tre-tåget vidare utan Kungshamn som passagerare.

-Tony Fylksjö, KIF-