Kungshamns IF - Kållereds SK   2-1  (0-1)

1-1   Anders Henriksson
2-1   Viktor Olsson
(V.Olsson)
(A.Henriksson)

Laget

Björn Johansson
Anders Ralbring - Magnus Johansson - Andreas Hartvigsson - Andreas Öster
Johnny Arvidsson - Keith Pettersson - Izudin Velic - Felix Hansson
Viktor Olsson - Anders Henriksson

Carl-Johan Gansing
Anders Regnell

Två lag med två helt skilda förutsättningar i serien möttes i den här matchen: Kungshamn utan chans att förnya kontraktet ställdes mot ett Kållered som låg på kvalplats nedåt med lag i närheten precis ovanför och under kvalstrecket. Dessa förutsättningar borde avgöra till Kållereds fördel, framförallt med koppling till en förväntad starkare motivation. Den första kvarten av matchen var jämn med en knapp fördel för Kungshamn. Här uppstod också en situation som hade kunnat påverkat matchen på ett tydligt sätt. Hemmalagets Viktor Olsson springer sig fri i djupled och passerar utrusande målvakten då han inne i straffområdet fälls av en försvarsspelare. Det rättvisa domslutet här hade enligt min mening varit straff och målchansutvisning, verkligheten blev dock bara en frispark och en varning. Fördelningen av chanser under den inledande kvarten var relativt jämnt fördelade. Den återstående halvtimmen av första halvlek gick dock tydligt i Kållereds favör, man tog hand om det mesta om spelet och skapade ett flertal skarpa lägen som borde omsatts till markeringar i målprotokollet. Kungshamns målvakt Björn Johansson visade dock här vilken kvalitetsmålvakt han är då han med en vinnarattityd som satte sig i respekt hos motståndarna och ett skickligt strategiskt och tekniskt målvaktsagerande förhindrade att Kållered gjorde mer än ett mål. Ledningsmålet tillkom efter att en av deras spelare vänt bort en kungshamnsspelare i straffområdet och från nära håll avslutade med ett lågt avslut. Halvtidsledningen med 1-0 var i underkant om man summerar spelfördelning och skapandet av målchanser under första halvlek, Kållered borde här ha avgjort tillställningen. Sägas kan också att Kållered hade en märkbar medvind under den första halvleken vilket förmodligen påverkade matchbilden avsevärt. Direktiven som gällde för Kungshamns lag inför andra halvlek var bland annat att flytta fram laget i banan och öka sin bollhållning. Kungshamn tog också ett tidigt initiativ i andra halvlek och skapade ett antal mycket bra mållägen direkt i inledningen, dock utan resultat. Sedan planade dock spetsen i Kungshamn ut trots att man behöll ett knappt kommando. Kållered jobbade till sig/ tilläts också att ställa om och producera några bra målsituationer en bit in i halvleken. Med en kvart kvar av ordinarie tid kom så kvitteringsmålet. Viktor Olsson avslutade inne i straffområdet och Anders Henriksson var alert framme och stötte in returen från nära håll. I det här skedet av matchen valde Kållered att lyfta fram fler spelare fram i frontlinjen vilket gav ytor åt Kungshamn på Kållereds planhalva. Målet som betydde 2-1 kom i 84:e minuten och lobbades snyggt in av Viktor Olsson. Resterande minuter, 15 stycken då det var nio minuters tillägg, handlade mycket om att Kållered tryckte på, att Kungshamn hade många spelare nära eget mål och att målchanserna skapades av Kungshamn, bland annat två jättelägen för Viktor Olsson respektive Keith Pettersson. Kungshamn spelade här förnuftigt och samlade ihop laget på ett framgångsrikt sätt. Kållereds jakt på kvittering försvårades dessutom av ett dåligt humör på flera egna spelare och en utvisning. Resultatet stannade också vid 2-1 i en match som i det hela var väldigt öppen med mycket målchanser så ett mer speglande resultat av matchen hade varit fler mål åt båda hållen där framförallt Kållered borde avgjort i den första halvleken och Kungshamn borde ökat på sin ledning i slutet av matchen. Plusinsatser i Kungshamn görs i första hand av målvakten Björn Johansson, som är planens dominerande spelare. Även Anders Ralbring och Izudin Velic väljer jag att nämna. Forwardsparet Viktor Olsson och Anders Henriksson visar upp kvaliteter och kombinationer emellanåt vilket är värt att belysa. De gör dessutom var sitt mål (Viktors 13:e seriemål för säsongen och Anders 8:e) och skapar ytterligare bra lägen för utökning av målskörden. En annan sak som är intressant och trevlig är att matchen vänder resultatmässigt när vi har satt in båda våra unga avbytare Kalle Gancing och Anders Regnell. Det var härligt för oss att få avsluta hemmaspelet för säsongen med en seger i en för övrigt till stor del tuff och jobbig säsong. Hurra för prestationen och för segern mot Kållered.

-Tony Fylksjö, KIF-