Finlandia/Pallo IF - Kungshamns IF   2-1  (2-1)

1-1   Anders Henriksson (K.Pettersson)

Laget

Björn Johansson
Anders Ralbring - Magnus Johansson - Fredric Blomster - Jimmie Larsson
Johnny Arvidsson - Keith Pettersson - Andreas Öster - Izudin Velic - Andreas Hartvigsson
Anders Henriksson

Christian Öster
Jonatan Gerrbo
Felix Hansson
Anders Regnell

Den här matchen genomfördes i tropisk värme vilket förmodligen var ett starkt bidrag till att matchen hade ett relativt lågt matchtempo. Finlandia Pallo visar direkt att man är intresserad av att styra matchbilden och har också ett knappt övertag i inledningen som så småningom blir lite tydligare fram i halvleken, dock utan att skapa något större tryck. De är dock väldigt utmanande på kanterna med yttermittfältare som utnyttjar ytor på ett bra sätt och som sätter oss i försvarsproblem. De har även skickliga forwards men vårt försvarsagerande fungerar positivt. Vi har också en del bollihållning där vi agerar lugnt och vårdar bollen, vilket tidigare många gånger har varit ett problem för oss. Finlandia Pallo tar ledningen tidigt i första halvlek efter ett inkast trots att vi är samlade med laget i straffområdet. En av deras spelare får fri yta och kan rätt så ostört placera in rakt framför mål från ett avstånd på cirka 12-15 meter. Det är en yta vi inte får erbjuda motståndarna utan att vi stör dem.
Vi får lyckligtvis kvitterat nästan direkt då Keith Pettersson med en väl avvägd passning hittar Anders Henriksson som med ett skruvat lobbskott ställer deras målvakt. Matchen förs nu knappt av Finlandia Pallo men chanser fördelas åt båda hållen. I slutet på första halvlek gör så Finlandia Pallo 2-1 återigen när vi är på plats med flera försvarsspelare i straffområdet, den här gången är det dock ett individuellt försvarsmisstag som överraskar och ställer våra andra spelare som är nära situationen. Det sista som i princip händer är att vi skapar en handssituation i deras straffområde som kanske skulle ha resulterat i en straffspark. Men så blev inte fallet.
Inledningen av andra halvlek är det klar fördel för Finlandia Pallo som också skapar några mycket fria lägen som borde omsatts till åtminstone något ytterligare mål, bland annat gör Björn Johansson vid något tillfälle en avgörande insats som såg ut att vara ett givet mål. Vi undkommer dock påhälsning från bollen i vårt mål och tar den sista halvtimmen ett klart grepp om matchen. Vi gör tre byten: Felix Hansson, Christian Öster och Jonathan Gerrbo. Alla dessa spelare gör positiva och fräscha inhopp och är med och skapar oro och målchanser. Felix och Christian har varsitt bra läge där deras målvakt vid båda tillfällena parerar och förhindrar mål. Utöver det har bland annat också Jonny Arvidsson en ribblobb via målvaktens händer där det såg ut som att det skulle bli mål. Målvakten ansträngde sig dock ytterst och nådde precis bollen och fick den i ribban. Den sista halvtimmens innehåll borde ha resulterat i åtminstone ett mål och minst en poäng.
Om vi delar upp den här matchen i kommando har vi minst lika lång tid där vi dominerar och sett till målchanser är vi också minst lika skarpa. Därför hade ett välförtjänt resultat kanske varit oavgjort. Kungshamns lag gör en bra insats i den här matchen, det saknas dock förmåga och skicklighet vid vissa avgörande lägen. Plus ges till många
spelare utan att nämna dem.

-Tony Fylksjö, KIF-