Åsebro IF - Kungshamns IF   3-0  (2-0)

Laget

Samuel Dirscher
Andreas Hartvigsson - Magnus Johansson - Fredric Blomster - Anders Ralbring
Johnny Arvidsson - Viktor Olsson - Jimmie Larsson - Izudin Velic - Daniel Wilhemsson
Anders Henriksson

Patrik Henriksson
Robert Nilsson
Anders Regnell

Det här var en match som hade karaktären av ett vägskäl: Vid vinst hade vi placeringsmässigt varit före ett antal lag, inklusive Åsebro, till och med på en kvalplats. Trots dessa viktiga förutsättningar presterar vi mycket svagt och ligger i stället på näst sista plats med jobbiga poäng upp till kvalplats och platserna där ovanför. Inför denna enormt varma sommardags kamp ställdes vi inför ett flertal återbud som naturligtvis försämrade våra möjligheter. Dessutom är min uppfattning att några spelare inte var tillräckligt bra förberedda. Båda dessa anledningar tycks för mig mycket oprofessionella, detta måste ändras ifall vi ska ha någon chans framöver i serien. När det gäller matchen och den första halvleken är Åsebro i stort sett överlägsna. De har en helt annan rörlighet än oss och visar upp ett tryck i steget och en relation till bollen som dominerar över oss. Att det bara
står 2-0 till Åsebro efter den första halvleken har vår målvakt
Samuel Dirscher stor del i. Vi skapar för vår del bara två halvchanser i deras straffområde, båda efter långa inkast. Vi visar upp en tröghet och obestämdhet som vanligtvis inte går att konkurrera med i div III-matcher. Första delen av andra halvlek är relativt jämn där vi också har en bra målchans via en nick i ribban via Izudin Velic. Hade vi gjort mål på den så kanske vi hade kunnat störa dom i avslutningen, dock utan att vi var förtjänta av det. I stället gör Åsebro 3-0 och matchen känns färdig när det gäller chanserna till poäng. Detta var förmodligen vår sämsta insats för säsongen angående seriespelet. Ett förvirrat försvarsspel och ett torftigt anfallsspel var vad Kungshamn hade att erbjuda i den här matchen. Dock: Samuel Dirscher visar upp ett mycket bra målvaktsspel, Fredrik Blomster och Anders Rahlbring klarar sig bra (framförallt med tanke på deras låga träningsnivå). Framåt var det bara Johnny Arvidsson som visade godkända kvaliteter. Roligt och intressant var också att se Patrik Henrikssons inhopp. Frontord som vi måste använda oss av framöver är motivation, självförtroende och attityd. Vi behöver bland annat bli tuffare och noggrannare.

-Tony Fylksjö, KIF-